Forskerskole i organisatorisk læring skal ligge på DPU

Der er nu skabt et bredt organisatorisk samarbejde om etablering af Danmarks første forskerskole i organisatorisk læring ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Forskerskolen oprettes sammen med Aalborg Universitet, Learning Lab Denmark og Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut.

Forskerskolen får navnet Doctoral School of Organisational Learning (DocsOL) og etableres officielt den 1. januar 2004. Gennem det brede samarbejde mellem forskningsinstitutioner inden for pædagogik, læring, uddannelse og organisationsforskning tilstræbes en frugtbar kobling mellem forskning, offentlige institutioner og det private erhvervsliv. Behovet for forskningsbaseret viden om organisatorisk læring skal ses i lyset af den globale markedsudvikling, der stiller stadig større krav til dansk erhvervslivs evne til at tilegne sig ny viden og bevare overblik og konkurrenceevne.

Til etableringen af forskerskolen er der sikret ekstern finansiering for 10,3 millioner kroner. Heraf udgør en bevilling fra Forskeruddannelsesrådet 3,7 millioner kroner. I samarbejdet indgår Handelshøjskolen i København, Roskilde Universitetscenter, CVU København og Nordsjælland og Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse. Desuden skal FUHU, Finansrådet, Dansk Industri og Undervisningsministeriet sikre tilknytningen til praksis.

Forskerskolen skal ledes af professor Bente Elkjær. De seneste 10 år har hun arbejdet for at udbrede kendskabet til organisatorisk læring gennem nationalt og internationalt publicerede artikler og bøger samt deltagelse i forskellige forskernetværk. I Danmark har organisatorisk læring som forskningsfelt hidtil primært eksisteret i kraft af enkeltstående initiativer – for eksempel Dansk Industris udviklingsprojekter, Aalborg Universitets samarbejde med Teknologisk Institut og Bente Elkjærs forskning på området. "Kendetegnende for hovedparten af de hidtidige bidrag på området har været, at man har fokuseret mere på ændringer af ledelses- og organisationsstrukturer end på hvad, hvorfor og hvordan læring i arbejdslivet kan fremmes. Et par af de centrale spørgsmål er fortsat, hvordan organisatoriske systemer påvirker individuel og organisatorisk læring, og hvordan viden praktiseres på arbejdspladsen," siger Bente Elkjær.

Forskerskolen skal tiltrække gæstestipendiater, post doc studerende og internationalt toneangivende forskere som gæstelærere. Skolen skal udbyde forskerkurser for 20 ph.d.-studerende. Forskerskolen lægger op til et tæt samarbejde med erhvervslivet, idet virksomheder og organisationer indgår i samarbejdet om udpegning af forskningsfelter og i kvalitetssikringen af arbejdet. Samtidig har de mulighed for at tilknytte erhvervsforskere og bidrage til finansieringen af stipendier. Virksomhederne vil desuden kunne fungere som forskningsarenaer, der kan levere data og ressourcer til konkrete projekter. Etableringen af forskerskolen er et resultat af Danmarks Pædagogiske Universitets satsning på organisatorisk læring som et forskningsfelt. På universitetet findes desuden et forskningsprogram for kompetenceudvikling blandt unge og voksne, og der er etableret et forskningskonsortium om organisatorisk læring i samarbejde med Learning Lab Denmark og Handelshøjskolen i København.

Medlemmer af forskerskolens styregruppe bliver forskningsdirektør ved Danmarks pædagogiske Universitet, professor Bjarne Wahlgren, forskningsprofessor Erik Laursen og professor Palle Rasmussen, begge Institut for Læring ved Aalborg Universitet, forskningsdirektør ved Learning Lab Denmark, professor Hans Siggaard Jensen og seniorforsker ved Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut, Olaf Rieper. Der nedsættes en international referencegruppe, der skal overvåge, at forskerskolens aktiviteter er på internationalt niveau.