Forskere: Der er for langt fra teori til praksis for professionsbachelorerne

Hver fjerde studerende på blandt andet lærer-, ingeniør, og sygeplejerskeuddannelserne falder fra. Og et stort antal forlader hurtigt branchen efter endt uddannelse. Der er for langt fra teori til praksis, siger professor på DPU Per Fibæk Laursen, der med et større forskningsprojekt skal i gang med at finde ud af, hvordan man skaber en bedre harmoni.

De seneste år er det blevet mindre og mindre populært at tage en professionsbacheloruddannelse, som for eksempel lærer-, sygeplejerske- eller ingeniøruddannelsen. Flere falder fra uddannelserne undervejs, og mange forlader deres branche hurtigt efter, at de er færdige.

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU) har netop fået 10,4 millioner kroner fra Det Strategiske Forskningsråd til at afdække, hvordan der skabes en bedre harmoni mellem teori og praksis på professionsbachelor-uddannelserne. Forklaringen på det store frafald ligger nemlig - blandt andet - i den dårlige sammenhæng mellem teori og praksis, forklarer forsker på DPU Per Fibæk Laursen.

"Fra tidligere undersøgelser ved vi, at mange studerende falder fra, fordi de oplever et voldsomt spring mellem det, de lærer på skolebænken, og den virkelighed, de møder i praktikken. Vi vil undersøge, hvordan man bygger bro mellem den teoretiske viden og de praktiske erfaringer," siger professor Per Fibæk Laursen. DPU skal lede forskningsprojektet, der gennemføres i samarbejde med Anvendt Kommunal Forskning (AKF).

Eksperimenterende forskning
Selvom problemet er velkendt, er der aldrig lavet en tilsvarende omfattende og tværgående undersøgelser af teori-praksis-problemet.

Forskningsprojektet vil foregå som eksperimenterende forskning i tæt samarbejde med professionsuddannelserne, herunder lærer-, pædagog- og sygeplejerskeuddannelsen samt Ingeniørhøjskolen.

"Vi vil for eksempel se på nogle af de uddannelsessteder, der har formået at få frafaldsstatistikerne bragt ned: Hvad er det, de gør godt? Det vil vi så videreudvikle og afprøve på andre uddannelsessteder," siger Per Fibæk Laursen.

Praksis før teori
Som eksempel nævner Per Fibæk Laursen, at der kan være en ide at bytte om på rækkefølgen af teori og praksis.

"Typisk starter de studerende med at lære en masse teori, som de forventes at omsætte til praksis - for eksempel i klasseværelset eller på hospitalet. Men det tyder på, at der kan være en idé i, at de studerende meget tidligt gør sig nogle erfaringer med praksis, og man derefter bruger teorien til at perspektivere og udvikle de praktiske kundskaber."

Forskningsprojektet starter januar 2009, og forventes at være afsluttet med udgangen af 2012.

Kontakt: Pressekonsulent Eva Frydensberg Holm eller professor Per Fibæk Laursen