Festskrift for Lars-Henrik Schmidt

Lars-Henrik Schmidt udfordres på sin 50 års fødselsdag i festskrift med 31 kritiske, diskuterende og kærlige bidrag

Det kan vel ikke være anderledes – et bare nogenlunde dækkende festskrift i anledning af Lars-Henrik Schmidts 50 års fødselsdag kræver plads. Derfor er udgivelsen på tykkelse med en god gammeldags telefonbog. 424 sider for at være helt præcis. Udover den runde fødselsdag markerer festskriftet Lars-Henrik Schmidts dobbeltjubilæum for 25 år i statens tjeneste og 25 år i forfatterskabets tjeneste.

Lars-Henrik Schmidt har indtil dato udgivet over 20 bøger og omkring 200 større eller mindre artikler og essays. Men i festskriftet er det ikke Lars-Henrik Schmidt, der fører ordet. Taleretten er fordelt mellem 31 professorer, lektorer og ph.d.-studerende fra flere af landets universiteter.

Som titlen antyder lader de forskellige bidrag sig bedst karakterisere som "mellemværender". Ordet mellemværende betegner almindeligvis en igangværende strid eller et regnskab, der mangler at blive gjort op. En sådan endnu ikke afgjort konfliktualitet er imidlertid, hvad Lars-Henrik Schmidt selv kalder et "socialt træf". At man har et mellemværende betyder i denne forstand, at man ikke er uberørt af det andet menneske.
På lignende vis er festskriftets mange kritiske og diskuterende bidrag om personen, forfatteren, professoren og rektoren Lars-Henrik Schmidt udtryk for, at Lars-Henrik Schmidts skrifter ikke angår så få endda.

Festskriftet har mest af alt karakter af en akademisk eller faglig antologi. Bidragene centrerer sig om tre emneområder, som festskriftet er inddelt efter: Første del "Vilje til orden" samler bidrag, der angår bestræbelsen på videnskabelig indordning, især af det pædagogiske og etiske felt. Anden del "Tragik og afmagt" tager afsæt i Lars-Henrik Schmidts tese om, at det, der gør os til mennesker, er erfaringen af vor afmægtighed. Tredje del "Dannelse" omfatter bidrag, der på forskellig vis diskuterer dannelsesproblematikken.

Bidragydere i festskriftet er Henrik Dahl Jensen, Jens Erik Kristensen, Peter Kemp, Poul Skov, Bjarne Wahlgren, Erik Albæk, Christian Stenbak Larsen, Johannes Andersen, Sverre Raffnsøe, Søren Nagbøl, Niels Lehmann, Steen Nepper Larsen, Steen Sidenius, Hans Hauge, Ida Wentzel Winther, Claus Holm, Adam Diderichsen, Hans Jørgen Thomsen, Jens Bruun, Kirsten Hyldgaard, Birgit Eriksson, Signe Pildal Hansen, Lotte Broe, Søren Christensen, Lis Nielsen, Dorte Odde Sørensen, Flemming T. Jensen, Jørgen Carlsen, Søren Langager, Elisa Ramirez og Lars Geer Hammershøj.

Festskriftet er redigeret af Lars Geer Hammershøj, Henrik Dahl Jensen og Christian Stenbak Larsen. Bogen udkommer på Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag onsdag den 27. august 2003.