Farvel til forelæsningen?

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om forandringer i universitetet. Den klassiske forelæsning er udfordret, men stadig en central del af universiteternes selvforståelse. Bør vi aflive den traditionsrige genre, hvor forskeren øser autoritativt af sin viden i bunden af auditoriet? JA, siger Niels Bonderup Dohn, der forsker i didaktik og motivation. NEJ, siger professor i uddannelsesfilosofi Lars-Henrik Schmidt.

Hvad er baggrunden for din modstand mod den traditionelle forelæsning?
»Vi har forskningsmæssigt belæg for at sige, at forelæsningen ikke er den undervisningsform, som genererer mest viden. Snarere tværtimod. Derfor er det i mine øjne beskæmmende, at selv et pædagogisk institut som Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) så ofte tyer til denne undervisningsform. Vi burde være bedst til at undervise ud fra didaktisk forskning i, hvad der virker.«