DPU

Aarhus Universitets segl

Evidens på dagsordenen

Evidens inden for uddannelsesforskning er for alvor kommet på dagsordenen. Alene i 2008 er der offentliggjort 69 nye systematiske reviews.

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforsknings direktør Sven Erik Nordenbo ser det som et udtryk for en øget interesse for og en meget tydelig prioritering af feltet på den internationale scene for uddannelsesforskning. Knap en fjerdedel af alle de reviews, der er i evidensbasen, er alene kommet i 2008.

"Vi har en klar fornemmelse af, at der er flere penge til rådighed inden for dette felt. Der er derfor kommet store institutioner, og det betyder flere ressourcer til flere og større undersøgelser. I 2009 er Clearinghouse' evidensbase blevet opdateret med 16 nye reviews. Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har udarbejdet to reviews i 2008 og tre reviews i 2009."

"Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning er en del af et internationalt miljø af institutioner og netværk, der arbejder med evidensbaseret politik og praksis. Det er vigtigt at lære af andres erfaringer, specielt når man arbejder med nye metoder, der endnu er under udvikling. Det er tilfældet med det systematiske review, der har eksisteret i godt ti år inden for uddannelsesområdet," fortæller Sven Erik Nordenbo og fortsætter: "Gennem evidensbasen på Clearinghouse's hjemmeside får vi adgang til ny viden fra den internationale scene."

To hovedspillere på den internationale scene
Michael Søgaard Larsen, souschef på Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning og specialist i søgninger er i gang med en undersøgelse af samtlige systematiske reviews om uddannelsesforhold. Undersøgelsen forventes publiceret i løbet af det kommende år. Michael Søgaard Larsen fortæller, at What Works Clearinghouse i USA og det engelske EPPI-Center står for udarbejdelsen af over halvdelen af de systematiske reviews.

What Works Clearinghouse er finansieret af det amerikanske føderale Undervisningsministerium. What works har udgivet reviews om blandt andet begynderlæsning, matematikundervisning i grundskolen og skoleelevers personlige udvikling.

EPPI-Centeret ved Institute of Education, London University, har udgivet reviews om blandt andet effekter af grammatikundervisning, brug af IT i engelskundervisning og konfliktløsning blandt skoleelever. EPPI-centeret finansieres af en række offentlige institutioner.

Fælles for alle institutioner er, at undersøgelserne er transparente. Der er dog også visse forskelle. Der er forskellige typer af spørgsmål. EPPI-centeret stiller typisk lidt bredere formulerede spørgsmål. What Works lægger vægt på konkrete undersøgelser samtidig med, at det ikke er et clearinghouse med internationalt sigte. De har absolut et mere nationalt fokus, påpeger Michael Søgaard Larsen og tilføjer, at de også adskiller sig hvad angår forskningsdesign. What Works lægger vægt på, at undersøgelserne er veludførte randomiserede og kontrollerede forsøg. Michael Søgaard Larsen mener, at det er for snævert kun at ville acceptere et forskningsdesign af den type.
"What works foretager ikke søgninger efter andre forskningsdesigns og det er tendentiøst og noget problematisk. Der er meget veludført forskning, der bliver ekskluderet," mener Michael Søgaard Larsen.

EU halter bagefter
"På europæisk plan har vi ikke noget, der kan matche de amerikanske forhold, selvom vi har dokumentationssystemerne,"  siger Michael Søgaard Larsen og peger på EURIDICE for almen uddannelse og CEDEFOP på erhvervsuddannelsesområdet. OECD har ingen programmer og ingen mulighed for finansiering til indsamling af evidensbaseret viden på uddannelsesområdet.

Se listen over samarbejdspartnere


Yderligere oplysninger om de systematiske reviews
Michael Søgaard Larsen, T: 8888 9357, E: msl@dpu.dk