Danske forskere og spiludviklere skaber globale computerlæringsspil

Globale læringsspil baseret på danske traditioner for leg og læring. Det er målet for et nyt og utraditionelt samarbejde mellem danske forskere og spiludviklere. På konferencen Serious Games den 23. april præsenteres den nyeste viden på området.

Computerspil er tillokkende og forførende for de fleste børn og unge. Men hvordan kan computerspil indgå i den faglige læring? Og hvordan kan vi med de danske traditioner for leg og læring skabe globale læringsspil? Det vil en række forskere og spiludviklere give deres bud på ved konferencen 'Serious Games - læringsspil i grundskole og ungdomsuddannelser' på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole den 23. april.

Konferencen er arrangeret af forskningsprogrammet Medier og IT i læringsperspektiv, ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, og forskningsprojektet Serious Games on a Global Market Place - og bygger på et innovativt samarbejde mellem forskere fra DPU, SDU og IT-Universitetet samt spiludviklere fra en række danske virksomheder.

Mens der fra kommerciel side har været fokus på computerspillets underholdningsværdi, er der i uddannelsessystemet interesse i at anvende computerspil til andet end underholdning. Med samarbejdet vil forskere og spiludviklere skabe globale læringsspil, der er baseret på danske traditioner for leg og læring, og som kan bidrage til at styrke undervisning og læring i grundskole og på ungdomsuddannelser.

Konferencen den 23. skydes i gang af professor Angela McFarlane fra University of Bristol, der både forsker i og er udvikler af læringsspil. Og i løbet af eftermiddagen diskuteres anvendelsen af læringsspil på en række workshops under overskrifter som: Musikundervisning med robotteknologi, Computerspil i historieundervisningen og Udviklerens globale trængsler. I flere af workshopperne tager oplægsholderne udgangspunkt i konkrete læringsspil. For eksempel præsenterer to DPU-forskere spillene Mingoville og Global Conflicts - Palestine- og giver bud på, hvordan spillene kan understøtte læringen i henholdsvis engelsk- , historie- og samfundsfagsundervisningen.

Konferencen henvender sig til undervisere fra grundskolen og ungdomsuddannelserne samt udviklere fra forlagsbranchen og softwarevirksomheder. Pressen er velkommen.

D. 23. april 2008 kl. 13-18.30

Festsalen, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Tuborgvej164, 2400 Kbh NV

Se program for konferencen 'Serious Games - læringsspil i grundskole og ungdomsuddannelser'

Yderligere oplysninger og kontakt til oplægsholdere og forskere på DPU via pressekonsulent Eva Frydensberg Holm.