Computere skal bruges på undervisningens præmisser

Uddannelsesverdenen udnytter fortsat ikke de digitale mediers fulde potentiale. Konference skal belyse, hvorfor forventningerne til de nye medier endnu ikke er blevet indfriet. <!--WYSIWYG-->

Trods massive økonomiske satsninger på IT inden for undervisningssektoren tyder forskningsresultater på, at digitale medier ikke for alvor flytter ved undervisningens metoder og læreplaner. IT betragtes som redskaber til sædvanlig læring, og de digitale mediers egentlige potentialer får kun ringe plads i undervisningsplanlægning og læseplaner.

Mandag den 1. december 2003 afholder Danmarks Pædagogiske Universitet i København nordisk konference om IT, Medier og Læring. Hovedformålet med konferencen er at belyse, hvorfor forventningerne til digitale medier i undervisningssektoren endnu ikke er blevet indfriet.

En af talerne ved konferencen, adjunkt Mie Buhl fra DPU, peger på, at uddannelsesverdenen endnu ikke har fundet sin egen måde at bruge nye medier i undervisningen. Det handler blandt andet om vægtningen mellem de nye mediers fokus på underholdning og traditionel undervisning, der har til formål at fremme læring. "Underholdning og læring skal betragtes som to forskellige ting. Jeg mener, at uddannelsesverdenens succes med nye medier handler om evnen til at udvikle medierne på undervisningens egne præmisser. Det betyder ikke, at vi skal tilbage til at bruge tavle og kridt. Men vi skal have større forståelse for, hvad computere kan bruges til – og ikke kan bruges til – i undervisningen," siger Mie Buhl.

Computere er sammenlignet med for eksempel skolebøger et sammensurium af forskellige muligheder og tilbud. De kan bruges til at skrive dansk stil eller søge efter information på nettet. Men pc'ere kan også bruges til at spille spil eller gå på nettet for underholdningens skyld. Samtidig giver det adgang til nyheder og reklamer. Men selv om det kan forekomme forjættende at bruge computerens underholdningselementer til at motivere eleverne, må det ikke gå ud over formålet med undervisningen.

"Undervisning har til formål at gøre os klogere. Det har underholdning ikke. Derfor nytter det heller ikke noget at forsøge at efterligne underholdningsindustrien. Et uddannelsessted er andet og mere end underholdning, og det er et princip, vi bør holde fast i," siger Mie Buhl.

Der ligger en stor udfordring i, at uddannelsesverdenen tager bestik af nye mediers teknologiske udvikling og måde at kommunikere på. Det er for eksempel vigtigt, at undervisningssektoren forstår underholdningens 'fiktive realitet', som er en del af børnenes realitet. Det gælder actionfilmens univers med hurtige biljagter, computerspil med figurer med overnaturlige evner, eller filmen Matrix, der efterligner computerspil ved at tiden speedes op eller ned i kampscenerne. Mie Buhl fortæller, at introduktionen af digitale medier også medfører, at lærerne – i tid og rum – får helt andre funktioner med nye muligheder og begrænsninger.

"For eksempel betyder muligheden for at videooptage og oploade et undervisningsforløb, at læreren skal henvende sig til to grupper på én gang. De studerende, som er til stede, skal undervises på en måde, der er båret af fysisk nærvær, øjenkontakt og mulighed for at reagere her og nu. Og samtidig skal læreren forholde sig til, at her-og-nu-situationen bliver optaget og set af andre studerende forskudt i tid – nemlig når de vælger at downloade den fra nettet," fortæller Mie Buhl.

Hvis der er tale om 100 procent virtuel undervisning – det vil sige undervisning, hvor læreren slet ikke befinder sig i samme rum som de studerende – skal læreren desuden forholde sig til, om man ønsker at tale til sine studerende gennem kameraet, hvilket er en helt ny lærerrolle.

Konferencen IT, Medier og Læring vil fokusere på tre temaer. Teknologiperspektivet: Hvad er der på færde inden for den teknologiske udvikling i disse år? Læringsperspektivet: Eksempler på læringsmiljøer som med særlig succes benytter de digitale medier i undervisningen. Uddannelsesperspektivet: På hvilke områder fordrer den digitale udvikling ændringer i uddannelsen af lærere inden for grundskolen og ungdomsuddannelserne?

Blandt talerne ved konferencen er cand.pæd. Ola Erstad og professor Doris Jorde fra Universitet i Oslo og direktør Preben Mejer fra Innovation Lab Katrinebjerg. Der vil desuden være temasessions med DPUs Lars Birch Andreasen, Lisa Gjedde, Leif Gredsted, Carsten Jessen, Søren Langager, Birgitte Holm Sørensen og Herdis Toft.

Konferencen er arrangeret af DPUs forskningsprogram Medier og IT i læringsperspektiv.

Læs mere om konferencen på http://www.dpu.dk/site.asp?p=3970