Boggaver skaber ny interesse for børnelitteratur

En bogpakke med fem billedbøger til 109 børn. Et kursus i børnelitteratur for 11 børnehavepædagoger. Og en inspirationsfolder til børnenes forældre. Det er i grove træk opskriften på at skabe øget interesse for børnelitteratur blandt forældre og pædagoger, viser evalueringen af projekt 'Den levende bog'.

I oktober og november 2007 blev mere end 500 nye, danske billedbøger uddelt til 109 børn i fire institutioner i Hillerød. Børnene fik bøgerne med hjem, og de samme bøger blev doneret til institutionerne.

Bøgerne var en del af projekt 'Den levende bog', der skulle sætte fokus på det pædagogiske arbejde med litteratur i daginstitutioner samt styrke læsevanerne i hjemmet. Og det lykkedes ganske godt, fortæller Nina Christensen fra Center for Børnelitteratur på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, der har koordineret evalueringen af projektet:

"Gennem vores evaluering har vi blandt kunnet konstatere, at pædagogerne er blevet mere opmærksomme på valg af bøger til oplæsning og på at tage initiativ til læsefremmende initiativer i institutionerne. I børnenes hjem udtrykker forældrene begejstring for bøgerne, og interessen for nyere børnelitteratur er øget. Det er ikke i sig selv overraskende. Men det overraskende er hvor lidt, der skal til. Projektet løb over relativ kort tid - syv uger - og der var tale om relativt få ressourcer," siger centerleder Nina Christensen. Hun peger på det tætte samarbejde mellem forældre, pædagoger og pædagogseminarium som en af årsagerne til den positive evaluering.

Ud over boggaverne omfattede projektet bl.a. information til forældre og pædagoger gennem informationsmøder på institutioner, kurser for institutionernes pædagoger på Hillerød Pædagogseminarium og en afsluttende bogfest på Hillerød Bibliotek.

om evalueringen
Leder for Center for Børnelitteratur, DPU, Nina Christensen, tlf. 8888 9375 eller nc@dpu.dk

om projektet
Projektleder Lena Basse lena@hilpost.dk eller Caroline Sehested caroline@hilpost.dk

Rapporten kan downloades på www.cfb.dk/nyheder

om projektet

Formål: 'Den levende bog' havde bl.a. til formål at

• give børn i daginstitutionerne gode oplevelser med bøger
  • sætte fokus på det pædagogiske arbejde med litteratur i daginstitutioner
  • styrke læsevaner i hjemmet

Om evaluering

Den evaluerende undersøgelse havde til formål at afklare, om en målrettet litteraturformidlende og litteraturpædagogisk indsats kan ændre læsevaner i hjem og dagtilbud. Undersøgelsen bestod af spørgeskemaer til forældregruppen før og efter projektet samt en interview- og spørgeskemaundersøgelse med det pædagogiske personale.

I forhold til brug af børnelitteratur i daginstitutioner viser evalueringen bl.a., at

• pædagogerne har været meget tilfredse med boggaverne og har brugt dem meget
  • pædagogerne er blevet mere opmærksomme på valg af bøger til oplæsning
  • de involverede pædagoger efter og under projektet har taget initiativ til læsefremmende tiltag i de respektive institutioner

I forhold til læsning i hjemmene viser evalueringen bla., at

• boggaverne i høj grad er blevet brugt og læst i hjemme, og at både børn og voksne udtrykker stor tilfredshed med bøgerne
  • interessen for nyere børnelitteratur er øget

Projektet og evalueringen er primært finansieret af midler fra Læselystkampagnen, der i 2003-2007 finansieredes af Kulturministeriet, Velfærdsministeriet og Undervisningsministeriet.