Børn og unges digitale mediekompetencer

Birgitte Holm Sørensen holder tiltrædelsesforelæsning om digitale medier og formel/uformel læring

Børn og unge har taget digitale medier til sig og gjort dem til en del af deres hverdagsliv. Nye medier som computer, internet, mobiltelefoner, iPod, og Xbox spiller en central rolle i børn og unges leg, skabende aktiviteter, sociale relationer og kommunikation.

Fredag den 17. marts 2006 holder Birgitte Holm Sørensen tiltrædelsesforelæsning som professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Forelæsningens tema er digitale medier og betydning af koblingen mellem formel og uformel læring.

Nye udfordringer

Ifølge Birgitte Holm Sørensen lærer børn og unge især at bruge nye medier i fritiden, gennem uformelle læringsformer, hvor kollaborativ læring, læring i netværk og eksperimentering står centralt. For skolen rejser det en række nye spørgsmål.
Hvordan kan disse it-baserede uformelle læringsformer bruges i den formelle undervisning? Hvilke nye krav stiller elevernes mediekompetencer til organisering af undervisning og læreprocesser? Hvad betyder det for undervisningens tilrettelæggelse og lærer-elev-forholdet, at ny medier gør eleverne mere selvstyrende i skolen?

Power users

Især en bestemt gruppe af børn og unge, de såkaldte power users, stiller nye udfordringer til uddannelsessystemet. Power users har en omfattende og avanceret brug af digitale medier både på et lokalt og globalt plan.

"Power users er særlig interessante i et uddannelsesperspektiv, fordi de forholder sig undersøgende til mediernes potentialer for aktiviteter og kommunikation. Måden de udforsker og anvender medierne på, udfordrer til innovativ tænkning i forhold til organiseringen af undervisning og læreprocesser, ikke kun i forhold til grundskolen, men også i forhold til flere uddannelsesniveauer," siger Birgitte Holm Sørensen.

På traditionelle præmisser

Ifølge Birgitte Holm Sørensen har skolens integration af digitale medier hidtil været præget af assimilation, altså en tilpasning til eksisterende undervisning og fagdidaktiske traditioner. Der ligger med andre ord en stor udfordring i at lærere bliver i stand til at udforske og udnytte de digitale mediers læringspotentiale og gentænke faglighed i nye didaktiske designs.

"Lærere må udvikle en faglig kreativitet i brugen af medierne til at facilitere læreprocesser. Det drejer sig ikke kun om at anvende medierne som et redskab i læring og undervisning, men at udforske medierne for innovative og frugtbare lære- og undervisningsprocesser," siger Birgitte Holm Sørensen.

Birgitte Holm Sørensen er tilknyttet Institut for Pædagogisk Antropologi ved DPU. Hun er leder af DPUs forskningsprogram 'Medier og IT i læringsperspektiv' og koordinator på den tværuniversitære Masteruddannelsen IKT og Læring.

Tid og sted:
Fredag den 17. marts 2006 klokken 14-15
Danmarks Pædagogiske Universitet Festsalen (lokale A 220)
Tuborgvej 164
2400 København NV
Efter forelæsningen er Institut for Pædagogisk Antropologi vært ved en reception fra klokken 15-17