At lære teknologiforståelse gennem handlerækkefølger - en pædagogisk-antropologisk kulturanalyse af sygeplejestuderendes læreprocesser med teknologi i krydsgående figured worlds

Ph.d.-forsvar ved cand.pæd. i pædagogisk antropologi Gertrud Lynge Esbensen.

Oplysninger om arrangementet

Mandag 12. oktober 2015,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Lektor Finn Olesen, Institut for Kommunikation og Kultur, AU (formand)
  • Professor Tine Tjørnhøj-Thomsen, Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet
  • Professor Anne-Jorunn Berg, Senter for Tverrfaglig Kjønnsforskning, Universitetet i Oslo

Hovedvejleder

• Professor Cathrine Hasse, DPU, Aarhus Universitet

Medvejleder

• Lektor Niels Sandholm Larsen, Professionshøjskolen Metropol, Institut for Sygepleje

Forsvaret ledes af lektor Niels Christian Mossfeldt Nickelsen, DPU, Aarhus Universitet.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos DPU, Tuborgvej 164, Kø'benhavn NV, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

DPU er vært ved en efterfølgende reception. Deltagelse er gratis, men af praktisk grunde bedes man tilmelde sig ph.d.-forsvaret her.

Resumé:
Teknologi er en stor del af sygeplejerskers arbejdspraksis. Denne afhandling bygger på en antropologisk undersøgelse af, hvordan sygeplejestuderende bliver til som professionelle i en arbejdspraksis, hvor kliniske hverdagsteknologier er dybt indlejrede. Afhandlingen tager afsæt i et feltarbejde på professionshøjskolen Metropols Institut for Sygepleje og et klinikforløb for sygeplejestuderende (modul 11) på et hospital i hovedstaden. Afhandlingens teoretiske fundament er postfænomenologi og den amerikanske antropolog Dorothy Hollands begreb Figured Worlds.

Afhandlingen stiller skarpt på, hvordan studerende bliver til som teknologibrugende aktører i professionelle praksisser. Her bliver det tydeligt, at dette i høj grad sker ved at lære af erfarne sygeplejersker. Gennem analytiske greb som handlerækkefølger, situerede praksisser og kulturelle læreprocesser fremskrives den betydning teknologi har for deres faglige tilblivelse. Her bliver det eksempelvis tydeligt, hvordan teknologi forstærker såvel som svækker eller blokerer for sygeplejefaglige handlerækkefølger. I afhandlingen relateres dette til de alvorlige konsekvenser, som fejl i den kliniske praksis kan have, og her bliver det en bærende pointe, at disse betingelser gør det nødvendigt for de studerende at lære at navigere mellem tilskyndelser fra aktører med forskellige meningshorisonter.