Amerikansk gæsteforelæser på DPU: USAs skolereform er slået fejl

Snyd, fejlrapportering og undervisning som ren testforberedelse. Det er, ifølge professor David C. Berliner, blot nogle af de utilsigtede konsekvenser, USA's skolereform har haft. Når det bliver fordelagtigt at præstere gode testresultater, påvirker det nemlig menneskers adfærd og moral.

USA's skolereform 'No Child Left Behind Act' fra 2001 er slået fejl på en række områder. Det mener professor David C. Berliner. Han er professor på Arizona State University og har gennem mange år forsket i læring og læreruddannelse. Den 3. april var han gæsteforelæser på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Ifølge David C. Berliner er der i USA hundredvis af eksempler på, hvordan fokus på at skabe gode testresultater kan føre til en uhensigtsmæssig og umoralsk adfærd blandt både ledere, undervisere og elever. Han peger blandt andet på fejlagtige afrapporteringer fra skolerne, på lærere, der snyder for at hjælpe eleverne til bedre resultater - og på en stort antal elever, der har indrømmet, at de snyder sig til bedre testresultater.

Desuden peger han på fænomenet 'Teaching to the test'. Det vil sige en undervisning, der har fokus på at forberede eleverne til den kommende test.

Ifølge Berliners forskning kan evaluering som politisk værktøj ligefrem modvirke sine egne hensigter om at sikre kvaliteten i skolen. Præcise mål og detaljerede kriterier opmuntrer nemlig til defensiv undervisning og umoralsk adfærd, der blot har til hensigt at imødekomme standarderne.

David C. Berliner er ikke imod evalueringssystemer, men han arbejder på at udvikle systemer, der støtter op om hele læreprocessen.

Berliners forelæsning på DPU tog udgangspunkt i sin nyeste bog "Colleteral Damage. How High-Stakes Testing Corrupts America's Schools" - og belyste blandt andet spørgsmålet: Hvad betyder det for menneskers adfærd at blive målt og kontrolleret?

For yderligere oplysninger, kontakt pressekonsulent Eva Frydensberg Holm

Se og hør forelæsning på video

David C. Berliner: The unintended consequences of reliance on tests to judge student and school quality