AFLYST -- Fit for work – Attraktiv sundhed og sikkerhed på en hospitalsafdeling i Region Hovedstaden

Ph.d.-forsvar af Grete Brorholt

Fredag 24. august 2012,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Grete Brorholts ph.d.-forsvar fredag 24. august 2012 udsættes, da det falder sammen med Kirsten Marie Bovbjergs begravelse. Kirsten Marie har været vejleder på Grete Brorholts arbejde. En ny forsvarsdato bekendtgøres snarest.

Bedømmelsesudvalg:

• ?Professor Christina Garsten, Socialantropologiska Institutionen, Stockholms Universitet, Sverige
  • ?Seniorrådgiver Steffen Jöhncke, Institut for Antropologi, Københavns Universitet
  • ?Lektor Jakob Krause-Jensen (formand), Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

Vejledere:

• ? Professor Susan Wright, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
  •  Lektor Kirsten Marie Bovbjerg, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

Afhandlingen udlånes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Abstract:
Denne afhandling udspringer af en interesse for psykisk arbejdsmiljø i hospitalet i lyset af store strukturelle forandringer i sundhedsvæsenet. Afhandlingen viser hvordan policy-dokumenter og –udvikling spiller sammen med medarbejderes hverdagsarbejdsliv på en anæstesiologisk afdeling på et stort universitetshospital i Region Hovedstaden. Jeg har undersøgt begreberne sundhed og sikkerhed, der er fremtrædende empiriske begreber i den nationale lovgivning om arbejdsmiljø, i den regionale arbejdsmiljøpolitik og i medarbejdernes hverdagspraksis.

Afhandlingens væsentligste bidrag er en empirisk demonstration af hvorledes vidensvirksomhed og konkurrencestatens parametre, kryber ind under huden på medarbejderne, der på godt og ondt deltager i et mere individualiseret arbejdsliv der er præget af fleksibilitet, udvikling, individualitet og stress. Jeg viser hvorledes nye ledelsesformer og organisationsformer indenfor paraplyen New Public Management (NPM) transformeres i hverdagens praksis præget af effektivitetskrav, rutine, drama, professionalitet og følelser. Det har ført frem til en erkendelse af radikale forandringer af synet på og kravene til medarbejdere og virksomhed.

Afhandlingen er overordnet baseret på Roses teoretiske begreb om biopolitik (2009), der betegner individets selvledelse og disciplinering (biopolitik1), samt strukturelle reguleringer i form af regler og love gennem hele livet (Biopolitik2). Det er en Foucault-inspireret tilgang hvor man kan kalde dette styringsrationale en politik for styring af livet selv. I dette teoretiske perspektiv har jeg etableret det analytiske begreb ”sundhedsorden”, der betegner en disciplinerende orden som medarbejdere, virksomhed og policy forenes indenfor, i et styringsrationale der forbinder krop, psyke, viden og teknologi. Jeg analyserer sundhed og sikkerhed indenfor dette perspektiv, hvilket fører frem identifikation af en figure (Nielsen 2010) i en figured world (Holland 1998) om en attraktiv medarbejder og en attraktiv virksomhed. Attraktiv er den sidste af tre værdier i Region Hovedstadens arbejdsmiljøpolitik, hvor sikkerhed og sundhed er de to første. Således anvendes disse tre begreber både empirisk og analytisk.

Jeg har foretaget interviews og deltagerobservation i hospitalsafdelingen gennem cirka 8 måneder kombineret med løbende dokumentlæsning. Det har medført at dokumenter og policy i denne afhandling ikke alene er kontekst, men en integreret del af empirien.

Jeg konkluderer at sundhedsvæsenet for tiden undergår en forandring som omformer en subjektivering af medarbejderen og lederen, samtidig med at hospitalerne også omformes fra et billede af en offentlig institution i velfærdsstaten til et billede af en vidensvirksomhed i konkurencestaten. I denne optik skal medarbejderne være sunde nok til at udholde det udviklende, attraktivt men også belastende vidensarbejde.