Undervisning og læring, der skaber resiliente børn og unge

Konference i København 16. april 2013: Resiliens er evnen til at nå sine mål på trods af modgang og besværligheder i livet. Det er en evne til at skabe sig et godt liv sammen med andre på trods af risikofaktorer. På konferencen vil oplægsholdere fra Danmark og præsentere aktuel forskning i, hvad resiliens er og hvordan resiliens kan fremmes hos børn og unge gennem målrettede indsatser i skole og daginstitution.

Tirsdag 16. april 2013,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Festsalen A220, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Resiliens er evnen til at nå sine mål på trods af modgang og besværligheder i livet. Det er en evne til at skabe sig et godt liv sammen med andre på trods af risikofaktorer. I dag er der en solid forskning i, hvad resiliens er og hvordan resiliens kan fremmes hos børn og unge gennem målrettede indsatser i skole og daginstitution.

Til at begynde med opfattede man resiliens som at være ”hårdfør”, dvs. at man bliver stående op uanset hvad der sker. Dette er ejendommeligt, idet det vel tyder på en form for ufølsomhed. Derefter så man resiliens som evnen til at komme op at stå igen uanset, hvor mange gange man blev blæst omkuld. Dette er også lidt mærkeligt, idet det ser ud at man rejser sig op til samme situation igen og igen uden at gøre noget for at ændre den. Så nu ser man resiliens som at kunne navigere og forhandle, så livsvilkårene bliver de bedst mulige. Man kan navigere sig hen til gode relationer og man kan forhandle med andre omkring, hvordan vores fælles liv skal være. Under indflydelse af begrebet bæredygtig pædagogik og undervisning er man i dag ved at videreudvikle resiliens-begrebet til også at handle om graden af valgmuligheder. Et resiliens-fremmende læringsmiljø giver valgmuligheder til dets deltagere – og sikrer, at også de kommende generationer vil have ligeså mange, eller flere, valgmuligheder end vi har i dag.

I dag står vi overfor store udfordringer med hensyn til at øge antallet af unge, der afslutter en erhvervs-adgangsgivende uddannelse samt med at sikre trivslen hos alle børn og unge. I vores fokus på de faglige kundskaber synes det som om vi ind imellem har glemt uddannelsessystemets enorme betydning for at skabe livsglade, stærke og aktive unge. Og dette er en skam, da der findes rigtigt meget god og solid forskning i, hvad der skal til for at skabe resiliente børn og unge.

Ved konferencen i København vil denne forskning blive fremlagt – og det vil blive vist og diskuteret, hvordan undervisning og læringsmiljøer kan skabe resiliens hos børn, unge og voksne. Der vil blive givet eksempler fra forskellige læringsmiljøer i Danmark samt ét eksempel fra den globale verden, i dette tilfælde Mexico.

13:00 – 13:05 – Velkomst

13:05 – 13:30 – Professor Peter Berliner, Aarhus Universitet: Oversigt over forskning i resiliens og i praktiske metoder til at skabe resiliens gennem undervisning og læring.

13:30 – 13:55 – Lektor Anne Maj Nielsen, Aarhus Universitet: Resiliens og opmærksomhed i skolen.

13:55 – 14:20 – Lektor Hans Månsson, UCC: Kan bæredygtig pædagogik styrke børn og unges resiliens?

14:20 – 14:40 – Pause

14:40 – 15:05 – Professor Charlotte Ringsmose, Aarhus Universitet: Resiliens og opmærksomhed i daginstitutionen.

15:05 – 15:30 – Professor Elena de Casas Soberón, Cuauhtémoc University: Resilience - building an innovative and safe learning environment. A case study from Mexico/ Resiliens - skabelse af et kreativt og trygt læringsmiljø. Et case-studie fra Mexico. Oplægget vil være på engelsk med oversættelse.

15:30 – 15:55 – Spørgsmål og debat.

15:55 – 16:00 – Afslutning

Pris og tilmelding