Tro, pædagogik og skole

Torsdag 9. februar 2012,  kl. 16:15 - 18:00

Campus Emdrup, Lokale D320 Tuborgvej 164, København NV

Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie

Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie inviterer til lanceringsseminar i anledning af
udgivelsen af Årbog for Uddannelseshistorie 2011. To af bidragyderne vil holde oplæg med
udgangspunkt i deres artikler til årbogen.

Anette Faye Jakobsen: ”Skolen mellem tro og viden – dogmatik og fortællinger i
grundskoleundervisningen 1850-1920”

Anette Faye Jakobsen beskriver overgangen fra kristendommen som viden til kristendommen som tro i skolerne i anden halvdel af 1800-tallet. Hun stiller sig derfor i opposition til andre historikere, der alene ser denne tid som en sekulariseringstid, hvor præsten og dermed kirken mister sin indflydelse på skolepolitikken og skolehverdagen. I stedet ses et kompliceret forhold, hvor ønsker om mere selvstændighed for lærerprofessionen står over for et vedvarende og udbredt ønske om, at kirken og præsten stadig har et afgørende ord at skulle have sagt i skoleledelsen. Anette Faye Jacobsen er ph.d. i historie fra KU og arbejder for tiden som medarbejder på et projekt om Dansk Skolehistorie finansieret af Carlsbergfondet under Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. Hun har været censor og ekstern lektor i historie, og desuden uddannelsesansvarlig på Institut for Menneskerettigheder i en lang årrække. Anette Faye Jacobsen har udgivet en lang række bøger til undervisningsbrug i folkeskole og gymnasium særligt om børns rettigheder, menneskerettigheder, demokrati og medborgerskab. Af videnskabelige udgivelser kan nævnes Husbondret. Om rettighedskulturer i Danmark 1750-1920 (2008). I projekt Dansk Skolehistorie bidrager hun til to bind om perioderne 1850-1920 og 1920-70, som forventes udgivet på Aarhus Universitetsforlag i de kommende år.

Joakim Garff: »Altsaa: at staae ene – ved en Andens hjælp!« Kierkegaards pædagogiske paradoks

Joakim Garff undersøger Søren Kierkegaards forhold til pædagogik og børneopdragelse i lyset af hans trosopfattelse, men også generelt. Kierkegaards forsigtige og lidt finurlige tankestreg, udgør hans ”løsning” på det pædagogiske paradoks, som er set fra Kant og frem: hvordan hjælper jeg en anden til at vedkommende skal hjælpe sig selv. Kierkegaard er her ude i et socialt ærinde, hvor ”hin enkelte” mødes med en anden, og spørgsmålet om den mere kollektive tro: skal forældrene indprente kristendommen med al dens alvor, eller skal dette være op til den enkeltes egen søgen? ”At stå alene – ved en andens hjælp” er en fornem indføring i en yderst sensitiv og tilbageholdende pædagogisk tænker. Garff spørger dog, om denne sensitivitet overlever, når talen er om troens formidling. Joakim Garff er lic.theol. og har været lektor på Søren Kierkegaard Forskningscenteret siden 1994; medredaktør af Søren Kierkegaards Skrifter og formand for Søren Kierkegaard Selskabet fra 1992 til 1999. Har bl.a. udgivet bøgerne »Den Søvnløse«. Kierkegaard læst æstetisk/biografisk (1995) og SAK. Søren Aabye Kierkegaard. En Biografi (2000), der er oversat til en række sprog, senest italiensk. Arbejder for tiden med Kierkegaard i spændingsfeltet mellem dannelse og identitetsdannelse.

Deltagelse er gratis og tilmelding ikke nødvendig