Sundhedsplejens indsatser i arbejdet med udsatte børn og deres familier - og i daginstitutioner i udsatte boligområder.

Hvordan fungerer sundhedsplejens indsats for små udsatte børn og deres familier i udsatte boligområder? Hvad gør arbejdet for de socialt og udsatte børnefamilier – herunder ofte etniske minoritetsfamilier? Hvordan er samarbejdet med daginstitutionerne? Og hvorledes kan indsatsen udvikles og styrkes fremover?

Tirsdag 12. maj 2015,  kl. 10:00 - 16:00

Sted

Festsalen (A220), Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Det sættes der nu fokus på ved en konference 12. maj ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), hvor resultaterne af et nyt forskningsprojekt fremlægges. Forskningsprojektet om sundhedsplejens indsatser rettet mod udsatte børn og familier i ghetto-lignende boligområder", har fulgt sundhedsplejens arbejde med små børn og deres familier, såvel som sundhedsplejens samarbejde med daginstitutioner i udsatte boligområder i Københavns kommune igennem to år.

Ved konferencen fremlægger forskerne resultaterne af projektet sammen med en række andre oplæg om daginstitutionerne, om opvækst i udsatte boligområder og om udvikling af screeningsredskaber i arbejdet med små udsatte børn og arbejdet med etniske minoritetsbørn.

Projektet viser blandt andet, at set fra forældrenes perspektiv udgør sundhedsplejerskerne en tillidsfuld person med en særlig ekspertviden om små børns udvikling, som kan sikre et godt liv fremadrettet. Projektet afslører samtidig et hul i forebyggelsen af udsathed, da der er en potentiel risiko for, at særligt udsatte små børn ikke opdages i tide, hvorfor en forebyggende indsats først iværksættes tæt på barnets skolestart. Den tidlige indsats er ligeledes hæmmet af træge og til tider så præget af mangelfulde sociale indsatser, særligt i relation til socialforvaltningens reaktionstid, at begrebet tidlig indsats ikke i alle tilfælde kan honoreres.

Projektets resultater er sammenfattet i rapporten ” Sundhedsplejens indsatser og betydning i arbejdet med små udsatte børn og familier”, der udleveres til alle deltagere i konferencen.

Program:

10.00-11.00
Velkomst og præsentation af projektets resultater, v/ projektleder Kirsten Elisa Peter-sen, lektor, ph.d., Aarhus Universitet

11.00-11.45
Daginstitutionen og de små børn. v/Ole Henrik Hansen, adjunkt, ph.d., Aarhus Universitet

11.45-12.30
Frokost

12.30-13.00
Daginstitutionens samarbejde med sundhedsplejen. v/ Lars Ladefoged, videnskabelig assistent, Cand.pæd.pæd., Aarhus Universitet

13.00-13.45
Udsatte boligområder. v/ Knud Erik Hansen, seniorforsker, Aalborg Universitet

13.45-14.00

14.00-14.45
Børn af flygtninge- og indvandrerfamilier. v/ Mette Blauenfeldt, sektionschef i Dansk Flygtningehjælp.

14.45-15.30
Sundhedsplejens arbejde med udvikling af screeningsredskaber til små udsatte børn. v/ Mette Væver, lektor, ph.d., Babylab, Københavns Universitet

15.30-16.00
Sundhedsplejens Kvindegruppe. v/ Susanne Uggerly, faglig koordinerende sundhedsplejerske og Signe Borgwardt, projektleder og sundhedsplejerske i Københavns Kommune