DPU

Aarhus Universitets segl

Specialistuddannelse i pædagogisk psykologi

Modul 5: Evaluering af effekten af pædagogisk psykologisk intervention - KURSET ER AFLYST

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

mandag 14. november 2011, kl. 09:00 - fredag 18. november 2011, kl. 16:00
  • Uge 45 (14. – 18. november, 2011)
  • Pris: 8.900 kr. (ekskl. moms, inkl. forplejning)
  • Institut for Uddannelse og Pædagogik
  • Tuborgvej 164, 2400 København NV.

 

Kontakt: Sekretær Britta Skou,Tlf.: 8716 3579, e-mail: britta@dpu.dk

Modulet omhandler evalueringsmodeller og –metoder inden for det pædagogisk psykologiske arbejdsområde herunder effektforskningsdesign, teori- og evidensbaseret intervention og praksisbaseret evidens og effektmåling. Relevante dataindsamlingsinstrumenter og metoder i forhold til de problemstillinger, deltagerne vælger, forskningsadministration og -styring, databehandling og statistik, rapportering og informationsformidling samt retningslinjer for design og rapportering.

Modulet er en overbygning på det fælles forsknings- og formidlingsmodul for alle specialistuddannelserne, således at fokus på dette modul er på, hvorledes psykologen på et videnskabeligt grundlag kan designe såvel mindre som større opgørelser/undersøgelser af effekten af det pædagogisk psykologiske arbejde. Det kan således dreje sig om evaluering af pædagogisk psykologisk intervention på individ-, gruppe- og organisatorisk niveau.

Deltagerne anspores til at medbringe en ide til et forsknings- og/eller udviklingsprojekt på baggrund af egen praksis og arbejdssituation. Under kursusforløbet udvælges metoder og dataindsamlingsinstrumenter, der er relevante for den valgte problemstilling, samt relevante evalueringsinstrumenter. Deltagerne vil således efter kursusophør have udarbejdet en projektbeskrivelse med forslag til evalueringsmodel.

Det vil være hensigtsmæssigt, at deltagerne medbringer en bærbar pc (på universitetet er der mulighed for trådløs opkobling). Der vil efterfølgende være mulighed for vejledning i forbindelse med et projekts gennemførelse. De studerende vil have mulighed for at benytte Danmarks Pædagogisk Biblioteks service i projektperioden, hvilket indebærer gratis benyttelse af Danmarks Pædagogiske Biblioteks service.

Program

14.11.

15.11.

16.11.

17.11.

18.11.

9-12

Effektmålinger og evidens. RTC og Quasieksperi-mentelle design, casestudier, aktionsforskning, mv. (PN) Evaluerings-modeller (PDL)

Kvalitative metoder

Analoge rating Scales (Miller & Duncan) Multiinformant datainsamling (Achenbach) (PN)

Udarbejdelse af forsknings-protokol (PN)

12-13

Frokost Frokost Frokost Frokost Frokost

13-16

Vurdering af effektundersøgelser (PN) Litteratursøgnings brush-up. (SJ)

Præsentation af deltagernes  forskningsspørgsmål (PN)
Evaluerings-modeller (PDL) Kvantitative metoder (NE)

Mixed Methods (CD)

Justering af projekt (PN)

Udarbejdelse af forsknings-protokol forsat (PN)
Undervisere

Bibliotekar, Susanne Jacobsen, bibliotekar, Danmarks Pædagogiske Bibliotek, DPU, Aarhus Universitet. København.
Forskningsdirektør, professor, dr. Pæd. Niels Egelund, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, København
Lektor, fil. Dr. Poul Nissen, autoriseret psykolog, specialist og supervisor i klinisk børnepsykologi og psykoterapi. DPU, Aarhus Universitet, København.
Professor, ph.d. Peter Dahler-Larsen, Syddansk Universitet
Pædagogisk psykolog, cand. pæd. psych., ph.d., Camilla Dyssegaard, PPR, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Bibliotekar, Susanne Jacobsen, bibliotekar, Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Litteratur

Cone, J. D. (2001). Evaluating Outcome - Empirical tools for effective Practice. Washington, DC: American Psychological Association.
Dahler-Larsen, P., & Krogstrup, H. K. (2004). Nye Veje i Evaluering. Århus: Systime.
Denzin, N., & Lincoln, Y. (Eds.). (1994). Handbook of Qualitative Research. Beverly Hills, California: Sage.
Duncan, B. L., Miller, S. D., Sparks, J. A., Claud, D. A., Reynolds, L. R., Brown, J., et al. (2003). The Session Rating Scale: Preliminary Psychometric Properties of a "Working" Alliance measure. Journal of Brief Therapy, 3(1), 3-21.
Duncan, B. L., Sparks, J. A., Miller, S. D., Bohanske, R. T., & Claud, D. A. (2007). Giving Youth a Voice: A preliminary Study of Reliability and Validity of a Brief Outcome measure for Children, Adolescents, and Caretakers. Journal of Brief Therapy.
Elsass, P., Ivanouw, J., Mortensen, E. L., Poulsen, S., & Rosenbaum, B. (2006). Assessmentmetoder - Håndbog for psykologer og psykiatere. København: Dansk Psykologisk Forlag.
Gorard, S. (2004). Combining Methods in Educational Research: Open University Press.
Knudsmoen, H., Holth, P., Nissen, P., Schultz, J. H., Tveit, A., & Torsheim, T. (2006). Vurdering av program for forebygging av problematferd og utvikling av sosial kompetence. In T. Nordahl, Ø. Gravrok, H. Knudsmoen, T. M. B. Larsen & K. Rømes (Eds.), Forebyggende innsatser i skolen - Rapport fra forskergrupper oppnevnt av Utdanningsdirektoratet og Social- og helsedirektoratet om problematferd, rusforebyggende arbeid, læreren som leder og implimenteringsstrategier. Oslo: Utdanningsdirektoratet.
Krogstrup, H. K. (2003). Evalueringsmodeller. Århus: Systime.
Kruuse, E. (2006a). Kvalitative forskningsmetoder i psykologi og beslægtede fag (6 ed.). København: Dansk Psykologisk Forlag.
Kruuse, E. (2006b). Kvantitative forskningsmetoder i psykologi og beslægtede fag (6 ed.). København: Dansk Psykologisk Forlag.
Leedy, P. D., & Ormrod, J. E. (2005). Practical Research - Planning and Design. Columbus, Ohio: Pearson Merrill Prentice Hall.
Miller, S. D., & Duncan, B. L. (2004). The Outcome and Session Rating Scales - Administration and Scoring Manual. Chicago: Institute for the Study of Therapeutic Change.
Miller, S. D., Duncan, B. L., Brown, J., Sparks, J. A., & Claud, D. A. (2003). The Outcome Rating Scale: A Preliminary Study of the Reliability, Validity, and Feasibility of a Brief Visual Analogue Measure. Journal of Brief Therapy, 2(2), 91-100.
Murphy, J. J., & Duncan, B. L. (2009). Interventioner i skolen. København: Dansk Psykologisk Forlag.
Nissen, P. (2007a). Assessment- & interventionsguide - teori- og evidensbaseret intervention, praksisbaseret evidens og effektmåling. København: Dansk Psykologisk Forlag.
Nissen, P. (2007b). Formidling af effektundersøgelser - en vejledning. København: Dansk psykologisk Forlag.
Nissen, P. (2007c). Videnskabelige tekster - en vejledning. København: Dansk Psykologisk Forlag.
Nissen, P. (2008). Achenbachs empiribaserede assessmentsystem. Psykolog Nyt, 62(8), 16-21.
Nissen, P. (2011a). Fra erfaringsbaseret til evidensinformeret undervisning. Kognition og Pædagogik, 21(79).
Nissen, P. (2011b). Vurdering af kompetencer og problemfelter hos børn, unge og voksne - Achenbacks empiribaserede assessmentsystem. København: Forlaget Skolepsykologi.
Nissen, P. (in press). PRAIM - en psyko-relationel assessment- og interventionsmodel.
Nissen, P., & Hansen, K. G. (2006). Virker psykodynamisk miljøterapi. Psykolog Nyt, 60(18), 20-32.
Nissen, P., & Mulbjerg, S. (2007). Børn og unge i opholdssteder - Hvordan har de det? Vedbæk: Pædagogisk Psykologisk Forlag.
Nissen, P., & Mulbjerg, S. (2008). Børn og unge i opholdssteder - Hvordan gik det dem? Vedbæk: Pædagogisk Psykologisk Forlag.
Patton, M. Q. (2002). Qualitative Evaluation and Research Methods (3 ed.). London: Sage Publications.
Ramian, K. (2006). Casestudiet i praksis. Århus: Academica.
Ringsmose, C. (Ed.). (2008). Evaluering og læring (Vol. 18). København: Dansk Psykologisk Forlag.