Sociologiske analysestrategier

Oplysninger om arrangementet

torsdag 13. oktober 2011, kl. 00:00 - torsdag 24. november 2011, kl. 00:00
  • Uge 41-47, 2011
  • Center for Sociologiske Studier, Aarhus Universitet (CESAU)
  • Batholins Allé 7, 8000 Aarhus C.

Undervisere: Søren Christensen (DPU) og Henrik Jøker Bjerre (Institut for Kultur og Samfund).

Formål:

Ph.d.-kurset i sociologiske analysestrategier skal give deltagerne et overblik over klassiske og moderne sociologiske tilgange og en skærpet sans for, hvordan de bringes i anvendelse i analyser af aktuelle forhold. I et intensivt forløb gennemgås i en række heldagsseminarer en klassisk og en moderne sociologisk tænker fra samme tradition under en fælles overskrift, hvorefter en gæsteforelæser bringer forfatteren(forfatterne)/værket(værkerne) i spil som analyseredskab for aktuelle sociologiske problemstillinger. Endelig får de studerende mulighed for gennem oplæg og diskussioner selv at arbejde med de perspektiver, teorien har for deres eget arbejde.

Forløbet er således tænkt som dels oversigter over, hvad man kunne kalde sociologiens teoretiske ”rødder”, og dels anvendelsen og udfoldelsen af disse indenfor en række forskellige ”grene” af feltet. Dermed sikres dels, at CESAUs samarbejdspartnere kan tilbyde deres ph.d.-studerende en generel introduktion til og diskussion af det teoretiske felt, der mere eller mindre udtalt ligger i baggrunden for de mange forskellige discipliner, og dels at de ph.d.-studerende kan gives en bedre forståelse af, hvordan teorien kan være relevant og virksom for deres egne projekter. I modsætning til mere filologiske og teorihistoriske læsninger af de sociologiske klassikere og nyklassikere vil kurset således være karakteriseret ved, at vi arbejder med forfatterskaberne som specifikke bud på mulige sociologiske analysestrategier.

Plan for undervisningen:

Hver session, bortset fra introduktionen (hvor der kun er timer fra kl.10.00 til 12.00), er bygget op som følger:

10.00-12.00: Forelæsning om og diskussion af en klassisk tænker, som regel via ét hovedværk, og en moderne/ kontemporær videreudvikling af traditionen.

13.00-15.00: Gæsteforelæsning vedrørende den konkrete tilgangs omsætning til en analysestrategi – ofte med inddragelse af erfaringer fra egen forskning.

15.30-17.00: Diskussion af Ph.d.-projekter og arbejdet med at omsætte sociologisk teori til en analysestrategi

Pensum:

Tekstgrundlaget består for det første af en række primærtekster, som diskuteres i den første forelæsning ved en af kursets to faste undervisere. For det andet rummer pensum en række tekster om den pågældende tilgangs omsætning til en analysestrategi. Disse vil især blive diskuteret i den følgende gæsteforelæsning. Endelig rummer materialesamlingen en række introducerende tekster, som ikke er pensum, men som giver de studerende, der ikke tidligere har stiftet bekendtskab med en specifik tilgang, mulighed for kort at orientere sig om denne.

Ud over materialesamlingen skal de studerende anskaffe sig de følgende to bøger:

Esmark, Anders, Carsten Bagge Laustsen og Niels Åkerstrøm Andersen (2005): Socialkonstruktivistiske analysestrategier. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.

Esmark, Anders, Carsten Bagge Laustsen og Niels Åkerstrøm Andersen (2005): Poststrukturalistiske analysestrategier. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.

Aktivitetskrav:

Kurset forudsætter aktiv deltagelse i undervisningen, hvilket indebærer, at man fremlægger sit projekt i plenum og lægger op til en diskussion af nogle analysestrategiske problemstillinger i forbindelse med dette. Kurset afsluttes i form af en 10-siders opgave, hvis emne skal ligge inden for kursets emnekreds og godkendes af underviserne.

Tilmelding:

Tilmelding til kurset sker til Henrik Jøker Bjerre (hjb@cesau.au.dk) eller Søren Christensen (socr@dpu.dk) senest den 1. september 2011.

Optagelse på kurset sker på basis af de tilsendte projektbeskrivelser og under hensyntagen til en fair fordeling af pladserne blandt CESAU’s miljøer. Er der stadig pladser, efter at disse miljøer er tilgodeset, er det også muligt for eksterne ansøgere at blive optaget på kurset.

De studerende skal senest en uge inden kursusstart tilsende ovennævnte en kort beskrivelse af deres forskningsprojekt. Dette papir danner grundlag for indplaceringen af de forskellige projekter på de ni undervisningsdage.

Pris:

Kurset (inkl. materialesamling) er gratis for deltagere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Kursusplan:

(Lokaleoplysninger følger)

Uge 41: Introduktion

13/10:Introduktion (HJB+SC)

Uge 43:    Det sociale selv

25/10: Ideologi og subjektivering: Marx og Althusser (HJB)

27/10: Kultur og psyke: Freud og Zizek (HJB)

Uge 44: Normalitet og afvigelse

1/11: Normalitet og patologi: Canguilhem og Foucault (SC)

3/11: Kommunikativ fornuft, anerkendelse og tingsliggørelse: Habermas og Honneth (HJB)