Skal skolen beskæftige sig med fagområdet: Hus, hjem og mad?

Afskedsforelæsning ved Jette Benn kl. 14-15 og afskedsreception kl. 15-17.

Torsdag 29. januar 2015,  kl. 14:00 - 17:00

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Kom til forelæsningen Smagsprøver fra Jette Benns forskning, bidder af faget: Fra kvindelig Husgerning, over hjemkundskab til madkundskab.

Skal skolen beskæftige sig med fagområdet: Hus, hjem og mad?
Det kan altid diskuteres, hvad skolen skal beskæftige sig med, hvad der er skolens opgave med henblik på dannelse og udvikling af kompetencer.
Fagets betegnelse, indhold og kompetencemål har skiftet gennem historien, et første mål var ” at give Børnene Øvelse i husligt Arbejde særlig Madlavning, at lære dem Forstaaelsen af dettes Betydning for ethvert vel ordnet Hjem og for det enkelte Menneskes hele Velfærd og derved at bibringe dem Lyst til og Respekt for denne Art af Arbejde”

Et par yderligere citater kan bidrage til smagsprøverne:

• ”god husførelse er at bruge, hvad du har for at få, hvad du ønsker!”
  • ”almen dannelse kræver huslig viden!
  • ”danske skolepiger skal lære huslig økonomi!”
  • ”kundskaben ligger i kroppen, kulturen og handlingen”

Det er en undervisning med et indhold af basal betydning for mennesker, hvilket kræver, at indholdet relateres til den tid vi lever i. Skal børn og unge deltage i livet som (med)borgere, husholdere, arbejdere, konsumenter, producenter og designere, må der være plads til hjem- eller madkundskab.  Der kan knyttes så mange livsnødvendige og generelle aspekter til ”mad og hverdagsliv”. Gør vi ikke det, kan vi ikke tage stilling, fx til det vi putter i munden, til vore levnedsmidler, midlerne til livets opretholdelse, vort livsgrundlag,  det der ligger i mad og kundskab, madkundskab og maddannelse.

Det vil være nødvendigt og vigtigt for at begå sig i det 21. århundrede at være kyndig og kapabel, at være innovativ og kreativ. Det kræver forståelse af historien, fagindholdet, pædagogiske og didaktiske overvejelser. Det gælder at se bagud for at kunne se frem, det præsenteres i bidder og smagsprøver fra fagets indførelse over udvikling af fagets teorier, tendenser og tiltag.

Efter forelæsningen er der reception på gangen i bygning D-stuen kl. 15.00-17.00. Der er snacks og lidt til ganen så tilmeld jer her og der er nok til alle.