DPU

Aarhus Universitets segl

Ph.d.-kursus: Læring, didaktik og pædagogik som forskningsfelter: universitetspædagogik og forskningsformidling for Ph.d.-studerende

Kurset henvender sig til ph.d. studerende, indskrevet ved DPU, som er i starten af deres forskeruddannelse, og idet det har som mål at styrke deres identitet som uddannelsesforskere, har kurset både en social og faglig dimension. Sigtet er at støtte og stimulere deltagernes begyndende udvikling af videnskabelige, pædagogiske og formidlingsmæssige kompetencer, således at de kan varetage formidlings- og uddannelsesfunktioner under ph.d. studiet og kvalificere sig til et videre universitært karriereforløb.

Læring, didaktik og pædagogik som forskningsfelter; universitetspædagogik og forskningsformidling for Ph.d.-studerende.

Dato: 7.-9. september + 28.-30. september + 30. oktober 2009

Tilmeldingsfrist: 30. juli 2009

Sted: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Tuborgvej 164, 2400 København NV.

ECTS-point: 4 ECTS.

For den pædagogiske del modregnes 100 timer i arbejdsforpligtelsen. Der kan således forventes en arbejdsindsats svarende til 200 timer.

Undervisere

Prodekan for formidling, Claus Holm, DPU, clho@dpu.dk

Lektor Michael Søgaard Larsen, Clearing House, DPU, msl@dpu.dk

Lektor Ning de Coninck-Smith, Institut for Pædagogik, DPU, ning@dpu.dk

Lektor Søren Kruse, Institut for Didaktik, DPU, kruse@dpu.dk (Gennemgående kursusansvarlig)

Professor Dorte Marie Søndergaard, Institut for Læring, DPU, doms@dpu.dk

Professor Jens Erik Kristensen, Institut for Pædagogik, DPU, ove@dpu.dk

Paul Gad,

Deltagerantal

Minimum 10, maksimum 20

Mål og indhold

Kurset henvender sig til ph.d. studerende, indskrevet ved DPU, som er i starten af deres forskeruddannelse, og idet det har som mål at styrke deres identitet som uddannelsesforskere, har kurset både en social og faglig dimension. Sigtet er at støtte og stimulere deltagernes begyndende udvikling af videnskabelige, pædagogiske og formidlingsmæssige kompetencer, således at de kan varetage formidlings- og uddannelsesfunktioner under ph.d. studiet og kvalificere sig til et videre universitært karriereforløb. Målet er, at de ph.d.-studerende ved kursusforløbets afslutning har udviklet kompetencer inden for tre felter:

1. Uddannelsesforskning

At de kan identificere og diskutere deres eget forskningsfelt inden for uddannelsesforskningen og via review af litteratur relatere deres egen forskning til "state of the art" inden for feltet. Det indebærer, at de:

  • kan identificere deres forskningsspørgsmål og design samt begrunde relevansen af dette i forhold til den eksisterende viden og teorier inden for feltet og sætte deres forskning i relation til forskning i læring, didaktik og pædagogik som den historisk og samfundsmæssigt har udviklet sig
  • kritisk kan formulere og anvende en relevant, systematisk og metodisk transparent strategi for litteratursøgning og review af forskning.

2. Universitetspædagogik

At de på et pædagogisk og didaktisk reflekteret grundlag kan begrunde, planlægge, gennemføre og evaluere oplæg/forelæsninger, holdundervisning samt vejledning og eksamination af studerende. Det indebærer at de:

  • med udgangspunkt i læreplaner kan formulere målene med en undervisningssekvens samt udvælge og strukturere indholdet,
  • kan tilrettelægge og gennemføre formidling af relevant viden, herunder organisere interaktionen med og mellem studerende samt tilrettelægge indholdsmæssigt relevante studieaktiviteter i og uden for undervisningen,
  • forstår vejledningens funktioner og bliver i stand til at beskrive deres egne krav og rammer for vejledning, samt kan foretage transparent vurdering og bedømmelse af de studerendes arbejde.

3. Forskningsformidling

Målet er, at de gennem en forståelse for samspillet mellem forskning og massemedier kan formidle deres forskning på troværdig vis. Det kan ske via universitetets egne medier, via massemedier og via anden form for formidling, som gør forskningen tilgængelig for bredere – og relevante - målgrupper. Det indebærer at de:

  • kan samarbejde med journalister og kommunikationsmedarbejdere om at formidle forskningens spørgsmål og resultater samt anlægge et videnskabeligt blik på aktuelle og relevante temaer i offentligheden.
  • kan formidle egen forskning til ikke-akademiske aktører.

Form

Kurset er kompetencestyret, således at undervisnings- og studieaktiviteter sigter mod, at deltagerne udvikler og dokumenterer ovenstående. Dels formidles viden og teorier om uddannelse/pædagogik som forskningsfelt, universitetspædagogik og forskningsformidling, dels indgår aktiviteter, der kan støtte og stimulere kompetenceudvikling inden for rammerne af egen forskning og undervisning. Kursusforløbet veksler således mellem oplæg, øvelser på kurset, træning og vejledning i egen praksis samt mindre opgaver og dokumentation (via portfolio) knyttet til egen praksis. Deltagerne organiseres i grupper som ramme om kollegial vejledning i forhold til undervisning og peer-review af skriftlige produkter.

Forberedelses- og produktkrav

Gennem forløbet udarbejder den ph.d.-studerende en portfolio, hvor følgende elementer indgår som dokumentation:

  • Identifikation af eget forskningsfelt: forskningsspørgsmål og design samt kobling til uddannelsesforskningens horisont og præcisering af projektets historiske og tematiske teoriramme.
  • En beskreven strategi for litteratursøgning og review af litteratur samt synopsis for forskningsreview.
  • Populær beskrivelse af projektet på dansk og engelsk (½ side) der udmøntes i en pressemeddelelse samt enten en folder eller en kort formidlingsartikel: kronik, artikel af max 2 sider).
  • Peer-review af en anden ph.d.-studerendes formidling.
  • Didaktisk analyse af en udvalgt undervisningsaktivitet og opsamling på et undervisningseksperiment.
  • Resume af kollegavejledning på en anden ph.d.-studerendes undervisning.

Ideen er, at de produkter, der arbejdes med i forløbet, i videst muligt omfang er elementer, der i forvejen indgår i eller kan kvalificere arbejdet med ph.d.-projektet. Tildeling af ECTS og tilskrivning af timer er betinget af en godkendt portfolio.

Program

Introduktion til uddannelsesforskning, 1. 2. og 3. dag

  • Introduktion til uddannelsesforskningens felter og uddannelsesforskningens historiske udvikling.
  • Identifikation af forskningsspørgsmål, forskningsdesign i eget projekt og relation til forskningsfelt/uddannelsesforskning.
  • Synopsis for forskningsformidling: artikel eller folder.
  • Review-strategier, søgeprofiler og systematiske reviews.

Mandag d. 7. september

10.00 – 10.45 Præsentation af eget projekt og forventninger til kurset i mindre grupper.

11.00 – 12.30 Pædagogik og uddannelsesforskning v. Jens Erik Kristensen

13.00 – 14.45 Didaktik og curriculum som forskningsfelt v. Søren Kruse

15.30 – 17.00 DPU's bygninger og landskab - historiske spor af dansk uddannelsesforskning v. Poul Gad

Tirsdag d. 8. september

09.00 – 10.45 Læring, subjektivitet og kultur v. Dorthe Marie Søndergaard

11.00 – 12.30 Hvorledes identificere og placere et forskningsfelt i et bredere

samfundsmæssig herunder (uddannelses)historisk perspektiv? v. Ning de Coninck-Smith

13.00 – 15.30 Identifikation af forskningsspørgsmål, teoriramme og design i mindre grupper.

1) Hvor "befinder" mit forskningsfelt sig i et bredere samfundsmæssigt, herunder (uddannelses)historisk perspektiv?

2) Tegn et begrebskort til identifikation og afgrænsning af projektet

15.30 – 16.00 Opsamling.

Onsdag d. 9. september

09.00 – 10.00 Introduktion til systematisk litteratursøgning, v. Michael Søgaard Larsen

10.00 – 12.00 Søgeprofil for eget projekt og systematisk søgning

13.00 – 15.30 Hvorledes gennemføres et systematisk review? Kriterier, metoder og værktøjer, v Michael Søgaard Larsen

Litteratur:

  • Petticrew, M. & Roberts H. (2006) Systematic reviews in the social sciences. London: Blackwell Publishing

Aktivitet i mellemperiode I

  • Ph.d. plan: identifikation af eget forskningsfelt, forskningsspørgsmål og design i uddannelsesforskningens horisont
  • Forberede en prøveforelæsning á 15 min.
  • Arbejde på systematisk litteratursøgning og litteratur review

Universitetspædagogik og forskningsformidling, 4. 5. og 6. dag

  • Introduktion til universitetspædagogik
  • Didaktisk analyse af undervisnings- og studieaktiviteter
  • Forberede forelæsninger/oplæg/holdundervisning
  • Etablering af grupper til kollegavejledning og peer-review. Introduktion og opstart af kollegial vejledning.
  • Introduktion til forskningsformidling: troværdig forskningsformidling, forskerinterview og journalistisk genre.

Mandag d. 28. september

10.00 – 12.00 Introduktion til universitetspædagogik: principper, teorier og viden

13.00 – 14.45 Didaktisk analyse af egen undervisning: Mål, indhold, metode, evaluering, deltagerne og rammerne

15.15 – 16.30 Tilrettelæggelse af undervisnings- og studieaktiviteter

Undervisere: Søren Kruse m. fl.

Tirsdag d. 29. september

09.00 – 10.00 Forelæsninger og holdundervisning

10.15 – 10.30 Introduktion til kollegavejledning

10.30 – 12.00 Prøveforelæsninger eller oplæg om eget projekt (3 x ½ time)

13.00 – 14.30 Prøveforelæsninger eller oplæg om eget projekt (3 x ½ time)

15.00 – 16.00 Planlægning af eksperimenter og kollegavejledning

Undervisere: Søren Kruse m. fl.

Onsdag d. 30. september

09.00 – 10.00 Introduktion til troværdig forskningsformidling via massemedier.

? Forskerens dagsorden – journalisters dagsorden – modstridende dagsordener?

? Troværdighed som koblingsmedie

? Hvordan sætter forskere dagsordenen i stedet for kun at reagere på andres dagsorden?

10.15 – 12.00 Forskerinterviewet med brug af cases/øvelser

? Find budskabet – forklar din forskning på 1.30 minutter.

? Interview over telefonen

? Interview på tv

13.00 – 15.00 Avisgenrer – nyheden, analysen, kronikken etc.

? Journalistiske genrer og et godt sprog

? Nyhedskriterier, analyse-, kronik- og essaykriterier

? Opgave: Oversættelse af projekt til en genre.

Undervisere: Claus Holm m. fl.

Litteratur:

  • Biggs J. & C. Tang (2007). Teaching for Quality Learning at University (3. ed.) Berkshire England: Open University Press. (Kapitel 1-8)
  • "Formidling af pædagogisk viden", kapitel 4 i bogen "Viden om uddannelse" af Jens Rasmussen, Søren Kruse og Claus Holm, Hans Reitzels Forlag 2007.
  • "Når køer kommunikerer på kommando", kapitel 6 i bogen "Forståelsens rasen – om troværdig forskningsformidling" af Claus Holm, Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2006.
  • "Jagten på det troværdige universitet", Danmarks Pædagogiske Universitet og Huset Mandag Morgen, 2005: http://www.dpu.dk/site.aspx?p=9065
  • "Den sproglige dåseåbner", Leif Becker Jensen, side 103-136.

Aktiviteter i mellemperiode II

  • Kollegavejledning på undervisning
  • Arbejde med forskningsformidling: artikel/folder (2 sider)
  • Forberede begrebsmæssigt landkort over eget forskningsfelt til litteratursøgningsøvelser.

Universitetspædagogik 7. dag

  • Universitetspædagogik: Vejledning af studerende og vurdering/bedømmelse
  • Forskningsformidling: Peer-review af kollegas artikel/folder
  • Feedback på søgestrategi og review af litteratur
  • Opsamling af kollegavejledning på eksperimenter med undervisning/vejledning

Fredag d. 30. oktober

10.00 – 12.30 Vejledning af studerende: rammer, vejledningssituationen, vurdering og bedømmelse

13.30 – 16.30 Tre aktiviteter i kollegavejledningsgrupperne:

1. Peer-review af kollegas forskningsformidling: artikel/folder

2. Feedback på litteratur review

3. Opsamling på eksperimenter i egen undervisning/kollegavejledning

16.30 – 17.00 Opsamling og SLUT

Kursusansvarlig

Søren Kruse (koordinering)

Tilmelding

Tilmelding sendes til: Laila Parbst, ph.d.-udvalget, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Emdrupvej 164, 2400 København. E-mail: phd@dpu.dk