Pædagogisk neurovidenskab: Et middel til at forstå forskellige læringsprocesser

Konference arrangeret af forskningsprogrammet SSIP torsdag den 17. november 2011 kl. 10-16

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 17. november 2011,  kl. 10:00 - 16:00

Pædagogisk neurovidenskab består af en sammenkædning af både neurovidenskab, psykologi og pædagogik. Det er en ny og udviklet form for neurobaseret undervisning, som bygger på videnskabeligt dokumenteret resultater om, hvordan hjernen fungerer i forbindelse med læring. Det er således ikke de letkøbte fortolkninger af fx mange intelligenser eller læringsstile, men går mere direkte til kilderne om, hvordan fx hukommelsen fungerer, hvordan læring bliver til og hvilke konsekvenser det har for undervisning og forståelse for eleven/klienten.

Der er ikke mange danske erfaringer med, hvordan denne forskning bliver brugt i undervisningsøjemed, idet den mere neurobaserede tilgang i mange sammenhænge er blevet stemplet som reducerende i forhold til undervisningens kompleksitet. Vi trækker derfor på udenlandsk forskning i vores forsøg på at introducere pædagogisk neurovidenskab, som udover læring også fokuserer på, hvordan man med ny viden kan tilrettelægge og gennemføre en mere hensigtsmæssig undervisning i et inkluderende perspektiv, hvor forståelse for forskellige læringsprocesser kan hjælpe de elever, der har svært ved disse processer eller bare er længere tid om dem.

Vi vil belyse følgende spørgsmål på konferencen:

• Hvordan fungerer hjernen i læringssammenhænge?
  • Hvorfor er det sværere for nogle end andre at lære at læse og regne?
  • Hvorfor virker formel og uformel læring forskelligt?
  • Hvorfor er det en god ide at afveksle sin undervisning?
  • Hvilken rolle spiller hukommelsen, og hvorfor virker vejen til den undertiden som ufremkommelig?
  • Hvordan kan man i sin planlægning og undervisning inddrage viden om hjernen på en konstruktiv måde for eleven/klienten?
  • Hvor ligger fælderne i brug af neurovidenskab sammen med pædagogik?

Tid, sted og tilmelding

Den 17. november 2011, kl. 10.00–16.00 på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Deltagelse i konferencen koster 900,-

Klik for tilmelding

Program:

10:00-10:15
Velkommen ved Lisser Rye Ejersbo, Forskningsprogrammet SSIP, AU, DPU

10:15-11:15
Hvad sker der i hjernen når vi lærer, og hvor ved vi det fra? Ved Christian Gerlach, SDU
Under denne titel vil du få viden om: hvordan hjernen udvikles gennem opvæksten, hvordan vores hukommelse er opdelt i relativt adskilte systemer, og hvorfor opmærksomhed spiller en særlig rolle for nogle typer af læring men ikke andre.

11:15-11:30
Kaffepause

11:30-12:30
Hvad sker der i hjernen når vi lærer at læse og hvordan kan vi bruge denne viden i undervisningsøjemed? Ved Bo Steffensen, Nationalt videncenter for læsning
Vi kan i dag ved hjælp af hjernescanninger se læsekredsløbene i hjernen og dermed også beskrive udviklingen af læseprocessen hos det enkelte barn. Det giver nye redskaber til at forstå årsagen til læsevanskeligheder, og hvordan man kan forebygge dem.

12:30-13:30
Frokost

13:30-14:30
Valg mellem følgende 3 workshops:

1. Hvordan skal man tilrettelægge læring og undervisning af børn og unge med hjerneskader eller –dysfunktioner?
    Ved Louise Bøttcher, Forskningsprogrammet SSIP, AU, DPU
    Neuropsykologiske teorier om læring og kognitiv udvikling fremhæver betydningen af neurobiologiske forudsætninger, mens situerede læringsteorier tværtimod fremhæver betydningen af den pædagogiske og didaktiske ramme. Vi vil se på hvordan man kan forstå og udnytte samspillet mellem disse to vidensområder i tilrettelæggelsen af læring og undervisning af børn og unge med hjerneskader eller –dysfunktioner.
  2. Hvad betyder emotioner for læring?
    Ved Simon Nørby, Forskningsprogrammet SSIP, AU, DPU
    Vi ved at emotioner betyder meget for motivationen i læringsprocessen, men en emotionel påvirkning kan betyde så meget mere end. Hvordan man udnytter denne viden i undervisningssammenhænge vil blive belyst og diskuteret.
  3. Hvilke hjernekredsløb sættes i gang, når man arbejder med tal og matematik, og hvordan kan man få alle med?
    Ved Lisser Rye Ejersbo, Forskningsprogrammet SSIP, AU, DPU
    Der er mange dele af hjernen der er aktive, når vi arbejder med matematik og problemløsning, og der er masser af steder, det kan gå galt. Vi vil se på hvor og hvordan, samt hvilken rolle læsningen og arbejdshukommelsens spiller i matematikundervisningen.

14:30-14:45
Kaffepause

14:45-15:45
Menneskets plastiske hjerne og neuropædagogikkens status Ved Steen Nepper Larsen, GNOSIS, DPU, AU og Søren Langager, Forskningsprogrammet SSIP, DPU, AU
Først rettes fokus mod neuropædagogikkens position inden for social- og specialpædagogiske kredse, hvorefter perspektivet bredes ud med sonderinger af aktuelle internationale tendenser inden for neuroscience og hjernens samspil med kroppens virkelighed og den sociale kontekst.

15:45-16:00
Afslutning ved Lisser Rye Ejersbo