DPU

Aarhus Universitets segl

Multimodale forskningstilgange

Samspillet mellem forskellige tegnsystemer i forhold til forskningsprocessers forskellige faser særligt i forhold til den empiriske dels dataindsamling og dataanalyse.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

onsdag 30. maj 2012, kl. 09:00 - fredag 1. juni 2012, kl. 16:00

Sted

Tuborgvej 164, 2400 København NV

Arrangør

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Datoer: 30. og 31. maj samt 1. juni

Tilmeldingsfrist: 2. april

Sted: Gennemføres på Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV   

ECTS-point: 3
3 ECTS point svarende til 3 hele dage i alt 25 timers arbejde. Inkluderer forskellige former for workshopaktiviteter, der relaterer sig til de studerendes egne forskningsprojekter.

Undervisere:
Lektor Mie Buhl, ?????Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
Lektor Lars Birch Andreasen, ?Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
Lektor Karin Levinsen, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
Lektor Rikke Ørngreen

Deltagerantal: Der kan indgå op til 20 ph.d. studerende 

Kursussprog: Kurset gennemføres på dansk.

Indhold:

Udgangspunktet for et kursus, der omhandler multimodalitet er, at digitale teknologier eksponerer et stigende fokus på forskellige tegnsystemers potentialer med henblik på kommunikation og dermed også i relation til forskning.  Multimodalitet som begreb relaterer sig ikke alene til digitale teknologier, men er principielt i spil i alle kommunikationssituationer. Betegnelsen multimodalitet dækker over samspillet mellem forskellige tegnsystemer som fx tekst, tale, lyd, billeder, narrativer og dramaturgiske forløb og bliver aktuel i forhold til forskningsprocessers forskellige faser særligt i forhold til den empiriske dels dataindsamling og dataanalyse.  Forskellige kommunikationsformers tegn- og symbolsystemer skaber synergier, der indgår i sociale processer for betydningsdannelse og erfaringsdannelse.
Kursets teoretiske ramme er i udgangspunktet bygget op om en forståelse af multimodalitet som et konglomerat af forskellige tegnsystemer (tale, billede, bevægelse, gestik og dramaturgiske forløb), men der inddrages også teorier, der udfordrer selve det at begribe sociale praksisformer gennem ’tegn’.   
I takt med at nye uddannelses- og læringskulturer opstår i institutioner og på arbejdspladser bliver multimodalitet et emne for alle, der udforsker organisering af læreprocesser, forandringsprocesser og udviklingsprocesser samt forskellige pædagogisk initierede situationer.

Kurset sigter dels på tilegnelse af viden på et teoretisk og praktisk grundlag om multimodalitet samt forskellige modaliteters vidensområder, dels på tilegnelse af forudsætninger for konkret at kunne anvende multimodale forskningstilgange i forskellige faser af et projekt. 
Kursets workshopdel vil blive struktureret i relation til de deltagende studerendes beskrivelser af genstandsfelter og problemstillinger med henblik på at kvalificere den efterfølgende diskussion og vejledning af de studerende. 
Kurset henvender sig til studerende, der arbejder med metodiske og metodologiske problemstillinger i relation til i forskningsprocessen faser, dog med hovedvægt på produktion og analyse af empiriske data.

Program:
30. maj: Tema: Teoretiske perspektiver på multimodalitet

9.00 -9.15: Introduktion til kurset:

Oplæg:
9.15 – 10.00 Hvorfor multimodalitet? – Identificering af perspektivets rækkevidde og begrænsninger

10.15 – 12.00 Placering i forhold til semiotiske teorier - og grænser for semiotik – fra Saussure til Kress og Leuwen?

13.00 – 16.00 Fremskrivning af multimodale temaer i forhold til studerendes eget projekt tilpasset, hvor den enkelte studerende er i sit ph.d.-forløb

31. maj: Tema: Forskerpositioneringer og metodiske greb på empirisk arbejde

Oplæg:
9.00 – 9.30. Positioneringer og skabelse af rum – om forholdet mellem dataindsamling og analysemuligheder

 

Workshop:
9.30 – 12.00 Multimodalt dataindsamlingslaboratorium

13.00 – 16.00. Eksemplariske cases på typiske dataindsamlingssituationer

1. juni: Tema: Fremadrettede oprationaliseringer af multimodale forskningstilgange

Workshop:
9.00-9.15: Rammesætning af gruppearbejde

9.15 – 12.00  Gruppearbejde omkring producerede case-resultater samt identificering af mulige perspektiveringer i forhold til eget projekt. 

13.00 -14.00. Plenumpræsentation af multimodale forskningstilgange i gennemarbejdede cases, herunder metodologiske temaer og problemstillinger

Oplæg:
14.00 – 16.00 Perspektivering af resultater i relation til operationalisering af en multimodal forskningstilgang

Form:

Kursets form er en vekslen mellem læreroplæg og workshop med deltageres skriftlige og mundtlige reflekterende processer samt programsatte case-aktiviteter.  Hensigten er at give et grundlag for at kvalificere begreber om multimodalitet som forskningstilgang. Underviseroplæggene skal bidrage til en præcisering og udfoldelse af det multimodale perspektivs forskningsmetodologiske og metodiske implikationer for deltagernes projekter. Workshoppen skal give deltagerne mulighed for at operationalisere og tematisere multimodale tilgange til egne projekter. Workshoppen er organiseret med en progression, hvor deltagernes egen tekstproduktion, aktiviteter i datalaboratoriet og eksemplariske cases, skal kvalificere efterfølgende bidrag i gruppediskussioner og plenumdrøftelser med henblik på at fokusere metodologiske temaer i anvendelsen af en multimodal forskningstilgang. 
Litteratur:
Følger senere, men der skal påregnes ca. 2 dages forberedelse.

Kursusansvarlig:
Mie Buhl, email: mib@dpu.dk

Tilmelding sendes til: Laila Parbst, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, 2400 København NV. E-mail: phd@dpu.dk