Halvdagskonference: Mobning Gentænkt

EXBUS udgiver i januar 2013 en ny antologi - "Mobning Gentænkt". I den anledning inviteres alle interesserede til konference og reception den 4. februar i København.

Mandag 4. februar 2013,  kl. 13:00 - 16:30

Sted

Auditoriumk D169, Institut for uddannelse og pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København N

Program for Diversitet, Kultur og Forandring, Aarhus Universitet

EXBUS er det hidtil mest omfattende forskningsprojekt i Danmark om i mobning i skoler. Siden 2007 har projektets forskere undersøgt, hvordan mobning opstår, hvordan mobning vedligeholdes og måske ophører igen. ”Mobning Gentænkt” er den anden af projektets to danske bøger om forskningen. Den første bog udkom i 2009 under titlen Mobning: Sociale Processer på Afveje.

"Mobning Gentænkt" udkommer i januar 2013 fra Hans Reitzels Forlag. I den anledning inviterer Program for Diversitet, Kultur og Forandring (IUP/DPU), Aarhus Universitet, alle interesserede til en halvdagskonference, hvor bogens hovedpointer præsenteres af forskerne og perspektiveres af oplægsholdere udefra. Dagen afsluttes med en reception for bogen.

Konferencen henvender sig til alle, der arbejder med børns tilblivelse og sociale vilkår i skoler, klubber, eller på professionsuddannelser. Den henvender sig til uddannelsespolitiske planlæggere og administratorer og til studerende og forskere.

"Mobning Gentænkt" fortæller om de mekanismer, dilemmaer og bevægelser, der er involveret i ekstrem eksklusion og mobning blandt børn og unge i skolen. Den fokuserer på, hvad der sker, når social udstødelse og foragt dominerer i skoleklasser – og hvordan social udstødelse kan hænge sammen med børnenes og de unges samtidige stræben efter at høre til i fællesskaber. Bogen tager en række aspekter op af betydning for mobningens måder at fungere på: Brugen af nye teknologier og voldelige computerspil, børns udvikling og familiebaggrund, lærernes, forældrenes og skoleledernes involvering m.m.

Læs mere om bogen her

Alle deltagere modtager et eksemplar af den nye antologi som en del af prisen for konferencen.

Se video og hent publikationer om mobning på edu.au.dk/mobning

12.30-13.00      Registrering og afhentning af bøger

13.00-13.15      Velkomst og indledning ved Dorte Marie Søndergaard og Jette Kofoed

13.15 – 13.50   Hovedpointer fra bogen - ”Mobning Gentænkt”