Fænomenologiske analysestrategier i pædagogisk og professionsrettet forskning

Med vægt på det praksisfænomenologiske niveau, idet analysestrategierne vil tage udgangspunkt i konkrete pædagogiske eller professionsrettede temaer og problemstillinger fra praksis.

mandag 16. april 2012, kl. 00:00 - fredag 20. april 2012, kl. 00:00

Tuborgvej 164, 2400 København NV, lokale D166

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Udbyder:
Ph.d.-skolen på Arts, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Campus Emdrup, Aarhus Universitet

Dato:
16.-20.april 2012

Tilmeldingsfrist:
16. februar 2012

Sted:
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Campus Emdrup, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV., lokale D166

ETCS-point: 5

Undervisere:
Lektor Finn Thorbjørn Hansen, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
Lektor Mia Herskind, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
Prof. Max van Manen, University of Alberta, Canada
Lektor Sven-Erik Holgersen

Deltagerantal:
20 studerende

Kursussprog:
Dansk/engelsk

Indhold:
Dette ph.d.-kursus vil fokusere på forskellige fænomenologiske analysestrategier, der vil have relevans inden for pædagogisk og professionsrettet forskning. Der vil blive lagt vægt på det praksisfænomenologiske niveau, idet analysestrategierne vil tage udgangspunkt i konkrete pædagogiske eller professionsrettede temaer og problemstillinger fra praksis. Dette vil ske dels ud fra en deskriptiv fænomenologisk tilgang (Giorgi, Spenelli) såvel som en fortolkende fænomenologi (van Manen, Dahlberg, Todres) og dialogisk fænomenologi (Halling, Lindseth) med inspiration fra den filosofiske tradition (Husserl, Fink, Heidegger, Gadamer, Merleau-Ponty, Zahavi). Specifikt vil der blive redegjort for 1) en kropsfænomenologisk tilgang til interview og professionelle samtaler i det pædagogisk-psykologiske forskningsfelt; 2) fænomenologisk-hermeneutiske analyser af konkrete observationer og interview inden for de æstetiske fag; 3) undrings- og dialogbaserede fænomenologiske studier i forhold til højere uddannelser og professionsforskning samt 4) hvorledes man kommer fra en fænomenologisk berørthed fra den levede erfaring til en grundlæggende undren og hermeneutisk refleksion over denne erfaring via en særlig ’evocative’ skrivestil og brug af henholdsvis ’image’ and ’metaphors’. Sidstnævnte tilgang vil blive præsenteret i en 2-dages workshop, der indgår i ph.d.-kurset af den canadiske og førende fænomenologiske forsker prof. Max van Manen.

Program:
16. april: Lektor Finn Thorbjørn Hansen: Overblik over aktuelle praksisfænomenologiske analysetilgange i pædagogisk og professionsrettet forskning som følges af en fordybning i særlig den undrings- og dialogbaserede form for fænomenologi (van Manen, Halling, Lindseth)

17. april: Lektor Mia Herskind: Interview i et kropsfænomenologisk perspektiv og hvorledes bevæge sig fra den pre-refleksive erfaring til den fænomenologiske tematisering? (Spinelli, Finlay, Giorgi)

18. april: Lektor Sven-Erik Holger: forholdet mellem æstetisk erfaring og fænomenologi og bud på fænomenologiske analysestrategier og teknikker, herunder epoché, fænomenologisk reduktion og eidetisk variation, anskues i forhold til forskellige positioner (Levinas, Gallagher & Zahavi, Merleau-Ponty, Moustakas).

19-20. april: Prof. Max van Manen: Om brugen af billeder og metaforer i fremkaldelsen af ’det essentielle’ i den fænomenologiske erfaring (nærmere beskrivelse af dette 2-dages forløb følger).

Form:
Ph.d.-kurset vil om formiddagen bestå af teoretiske oplæg og forelæsninger, der alle tager udgangspunkt i konkrete og praktiske problemstillinger og tematikker fra pædagogiske forhold eller professionserfaringer. Gruppearbejde omkring disse oplæg. Om eftermiddagen vil de studerende hver dag skulle fremlægge deres egne bud på fænomenologiske analysestrategier, som de andre studerende og underviseren vil kommenterer på.

Litteratur:
Samlet litteraturoversigt følger.

Kursusansvarlig:
Finn Thorbjørn Hansen

Ansøgninger sendes til: Laila Parbst, ph.d.-udvalget, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, 2400 København NV, Danmark, e-mail: phd@dpu.dk.