Facilitering - Sommerskole på DPU

Facilitering: At tage ansvar for møder på arbejdet og i civilsamfundet

mandag 8. august 2011, kl. 00:00 - onsdag 10. august 2011, kl. 00:00
  • Tre dages kursus 8. - 10. august 2011 på DPU, Campus Emdrup
  • Tuborgvej 164, 2400 København NV (Find vej til DPU)
  • Prisen for kurset er 5.500 kr.
  • Tilmelding og betaling (Der er ledige pladser)

Hvordan får vi møder, der er værdiskabende, effektive, involverende, energifyldte, muntre, korte og fåtallige? Det gør vi ved at facilitere møderne: det vil sige styre deres form stramt og venligt, så indholdet og formålet fremmes bedst muligt. Når man faciliterer, bringer man med fast og venlig hånd det bedste frem i mødedeltagerne, så gruppen sammen udretter hvad den skal, og alle har været på og er glade.

Facilitator kan være gruppens leder eller en respekteret kollega. Hun benytter sig af en lang række teknikker til fastholdelse af fokus, involvering af deltagerne og styring af tiden, og kurset præsenterer og øver en del af dem.

Man kan facilitere møder i både arbejdslivet og civilsamfundet. Vi er blevet vant til at forvente anerkendende og effektiv ledelse på arbejdspladsen, men når vi samles til forældremøde i skolen, bestyrelsesmøde i børnehave, generalforsamling i idrætsforeningen, fest i vennekredsen eller familiesammenkomst accepterer vi gladelig at timerne går, mens vi sidder og triller fingre og får et alt for ringe udbytte. Møder i civilsamfundet skriger på ansvarlig og kompetent facilitering – så vi ikke giver op, bliver hjemme og sætter os foran hver vores sølvglinsende skærm, for dér foregår tingene professionelt!

Dag 1. Basisteknikker til mødefacilitering
At facilitere det professionelle møde. Facilitatorrollen. Teknikker til skabelse af værdi og mening på møder. Hvordan involverer man alle mødedeltagere uden at det skal foregå i plenum og bruge af den sparsomme tid? At starte et møde myndigt og målrettet. At fokusere en drøftelse ved at afbryde meget talende mødedeltagere. Hvordan forbedrer man et møde hvis man ikke er facilitator/mødeleder?

Dag 2. Videndeling og relationsskabelse på møder
Anerkendende processer til sikring af engagement og mening. ”Hvad giver dig energi på dit arbejde?” Faciliteret forankring af strategier. Teknik til kollegasparring: ”Du har vundet to gratis konsulenter”. At bruge fredagsmødet til professionel udvikling og fælles ladebygning i stedet for ”Orientering fra ledelsen og en bordrunde”.

Dag 3. Kvalificering af møder i civilsamfundet
At sikre involvering og medansvar på forældremødet i skolen – alternativer til ”Klasselæreren orienterer og tager spørgsmål fra forældrene”. Gør bestyrelsesmøder og generalforsamlinger levende og vedkommende. Bryd de negative mønstre og diskussioner ved familiesammenkomsten og facilitér et givende samvær, familien faktisk ser frem til. At få mandat til at lave om på ”den måde, vi altid har gjort det på” – facilitator som kulturinnovatør.

Praktiske informationer
  • Undervisningsform: Forskningsbaseret viden om facilitering bringes i spil sammen med deltagerne egne erfaringer. Korte oplæg om principper og teknikker, efterfulgt af øvelser og møder, som deltagerne faciliterer på skift, hvor teknikker øves. Opsamlinger med individuel refleksion, sidemandsdrøftelse og anerkendelse i plenum.
  • Undervisere:
    Nina Tange, cand.scient.soc., specialkonsulent og faciliteringstræner, DPU- Aarhus Universitet
    Ib Ravn, Ph.D., lektor og mødeforsker, DPU-Aarhus Universitet.
  • Litteratur: Ib Ravn: ”Facilitering: Ledelse af møder der skaber værdi og mening” (Hans Reitzels Forlag, juni 2011) uddeles på kurset.
    Pluklæs om møder i civilsamfundet her
  • Målgruppe: Personer der har (eller ønsker at få) mødeansvar, i arbejdslivet såvel som udenfor.
Yderligere oplysninger

Spørgsmål vedr. praktiske forhold såsom tilmelding på kurset, betaling, særlige ønsker/behov mv.
DPU's kursusadministration

Spørgsmål om kursets faglige indhold:
Cand.scient.soc., specialkonsulent og faciliteringstræner Nina Tange
Lektor, Ph.D. og mødeforsker Ib Ravn

Læs mere om facilitering på DPU her

Gruppen ”Facilitering af videnprocesser”
Arbejdstekster fra gruppen

Se også: Danske Facilitatorer