Evas skjulte børn. Diskurser om tosprogede elever i det danske nationalcurriculum
Ph.d.-forsvar af cand.mag. Bergthóra Kristjánsdóttir
I afhandlingen beskriver cand.mag. Bergthóra Kristjánsdóttir statens uddannelsespolitik i forhold til tosprogede elever i folkeskolen fra 1970 til 2001. Analyserne viser, at eleverne ikke har adgang til det officielle curriculum ud fra deres egne sproglige og kulturelle forudsætninger. De tosprogede elever og deres familier gøres til genstand for normkrav og moraliserende anvisninger på korrekt dansk adfærd. Faglig viden, som viden indhøstet via forsøgs- og udviklingsarbejde negligeres, og får ikke konsekvenser for den politisk definerede organisering af elevernes læringsmuligheder, tværtimod.
Hovedkonklusion er, at uddannelsestilbuddene ifølge nationalcurriculet ikke afspejler en stigende sproglig og kulturel mangfoldighed blandt skoleelever i folkeskolen, og at Undervisningsministeriets embedsværk i analyseperioden spiller en aktiv politiserende rolle i at fastholde folkeskolen som en etsproget og monokulturel institution.
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p> </o:p>
Bedømmelsesudvalg:
- Forsker, ph.d. Marie Carlson, Göteborgs Universitet
- Professor Jens Normann Jørgensen, Københavns Universitet
- Lektor Katrin Hjort, Danmarks Pædagogiske Universitet (formand)
Vejledere:
- Professor Anne Holmen, Danmarks Pædagogiske Universitet
- Lektor Christian Horst, Danmarks Pædagogiske Universitet