DET TREDJE RUM: The Shock of the Old. Technology and Global History since 1900

Forelæsning og miniværksteder om teknologi i Humaniora med oplæg af Cathrine Hasse, Jamie Wallace og Hans Siggaard. Arrangementet foregår 25. oktober i Richard Mortensen salen på AU, Campus Aarhus

Oplysninger om arrangementet

tirsdag 25. oktober 2011, kl. 09:00 - onsdag 26. oktober 2011, kl. 13:00

DET TREDJE RUM – TEKNOLOGI I HUMANIORA

I dag er det vigtigere end nogensinde at også humanister på universiteter lærer teknologiforståelse - både i forhold til deres hverdagsliv som undervisere og forskere og i forhold til de kompetencekrav, som også deres studerende vil blive mødt med, når de er færdige. Det tredje rum er et kompetenceprojekt, som gennemføres på Arts på Aarhus Universitet i efteråret 2011.

I efteråret 2011 gennemføres således fire workshops og en konference for forskere og studerende. Tre workshops gennemføres på Campus Aarhus mens den sidste workshop og den afsluttende konference gennemføres på Campus Emdrup. Konferencen er åben for alle interesserede

Teknologi vil blive bredt præsenteret af en vifte af oplægsholdere, der på forskellig vis har krydset mellem teknologi og humaniora – og alle oplæg har særligt henblik på hvordan humanister kan få noget ud af en udbygget ’technological literacy’.

Hver workshop består af en åben forelæsning for alle interesserede efterfulgt af to parallelle miniværksteder, hvor der i alt er 30 pladser pr. gang. Miniværkstederne er både være en introduktion/inspiration til hvad forskellige teknologier kan i koblingen med humanistiske forskning og en mulighed for at få konkrete svar på konkrete udfordringer, som de enkelte forskere står med.

Deltagelse er gratis, men da der er et begrænset antal pladser er tilmelding obligatorisk.

Læs mere om Det Tredje Rum på projektets hjemmeside her

Program

Workshop 1  25/10: The Shock of the Old: Technology and Global History since 1900

Sted: Richard Mortensen salen, Aarhus Universitet

9.00-9.30:
Kaffe og croissant

9.30-10.30
Forelæsning (åben for alle interesserede)
Professor Cathrine Hasse, DPU: Teknologiforståelse for humanister. En introduktion.
Professor Hans Siggaard Jensen, DPU: Teknologi og myter – fortællinger fra i dag og i går og måske fra fremtiden om, hvad teknologi er.

10.40-13.00:
Miniværksteder (åben for alle interesserede, men begrænset antal pladser):

• Professor Cathrine Hasse, Institut for Læring: Teknologisk medarbejderdreven innovation.
      Har humanister behov for simpel ellære og fysikkundskaber for at kunne forstå og udvikle ny teknologi, der passer til deres behov? Eller kan vi udvikle nye innovative måder at forstå forbindelser mellem det gamle og det nye i et kulturelt perspektiv. I workshoppen vil vi prøve vores egne evner til at være innovative og lege med ideer om helt andre slags teknologier.

• Post.doc. Jamie Wallace, DPU: Technologies of Research - How do the materialities of academic writing and research influence our daily practices?
    Creative processes, lines of enquiry and means of idea development are linked with technologies, spaces and interdisciplinary practices.  By understanding the entanglement of practices, media and technologies can we better develop improvisational skills and discover new patterns of productive research activity?

13.00:
Fælles opsummering og en afsluttende frokost

Bog der udleveres til deltagerne i miniværkstederne: David Edgerton (2008): The Shock of the Old: Technology and Global History since 1900. Profile Books.