DET TREDJE RUM: Teknologi og Sundhed

Forelæsning og miniværksteder om teknologi i Humaniora med oplæg af Cathrine Hasse, Claus Bossen og Kasper Schiølin. Arrangementet foregår 22. november i auditorium D169, på DPU, AU, Campus Emdrup, Tuborgvej 164

Oplysninger om arrangementet

tirsdag 22. november 2011, kl. 09:00 - onsdag 23. november 2011, kl. 13:30

DET TREDJE RUM – TEKNOLOGI I HUMANIORA

I dag er det vigtigere end nogensinde at også humanister på universiteter lærer teknologiforståelse - både i forhold til deres hverdagsliv som undervisere og forskere og i forhold til de kompetencekrav, som også deres studerende vil blive mødt med, når de er færdige. Det tredje rum er et kompetenceprojekt, som gennemføres på Arts på Aarhus Universitet i efteråret 2011.

I efteråret 2011 gennemføres således fire workshops og en konference for forskere og studerende. Tre workshops gennemføres på Campus Aarhus mens den sidste workshop og den afsluttende konference gennemføres på Campus Emdrup. Konferencen er åben for alle interesserede

Teknologi vil blive bredt præsenteret af en vifte af oplægsholdere, der på forskellig vis har krydset mellem teknologi og humaniora – og alle oplæg har særligt henblik på hvordan humanister kan få noget ud af en udbygget ’technological literacy’.

Hver workshop består af en åben forelæsning for alle interesserede efterfulgt af to parallelle miniværksteder, hvor der i alt er 30 pladser pr. gang. Miniværkstederne er både være en introduktion/inspiration til hvad forskellige teknologier kan i koblingen med humanistiske forskning og en mulighed for at få konkrete svar på konkrete udfordringer, som de enkelte forskere står med.

Deltagelse er gratis, men da der er et begrænset antal pladser er tilmelding obligatorisk.

Læs mere om Det Tredje Rum på projektets hjemmeside her

Workshop IV,  22/11: Teknologi og Sundhed

Sted: DPU, AU, Campus Emdrup, Auditorium D169, Tuborgvej 164

9.00-9.30:
Kaffe og croissant

9.30-10.30
Forelæsning (åben for alle interesserede)

• Professor Cathrine Hasse, DPU: Teknologiforståelse for humanister. En introduktion.
  • Adjunkt Peter Danholt, Institut for Informations- og Medievidenskab: Sundhedsteknologier og samfund – innovation, forandring og reorganisering af liv

10.40-13.00:
Miniværksteder (åben for alle interesserede, men begrænset antal pladser):

• Lektor Claus Bossen, Institut for Informations- og Medievidenskab: "Når IT konstituerer praksis: Den elektroniske patientjournal".
    Workshoppen giver et eksempel på, hvordan humaniora, her i form af kvalitative metoder, teori-bevidsthed og kritisk reflektion kan indgå i design af ny teknologi og evaluering af den praksis teknologi indgår i. Den konkrete case omkring en elektronisk patientjournal viser endvidere, hvorledes teknologi strategisk kan forsøgt anvendt til at forme praksis.Post.doc Jamie Wallace, DPU: How computer-mediated mapping tools can provide a creative foundation for  research?
  • Ph.d. stipendiat Kasper Schiølin, Institut for Informations- og Medievidenskab: ”Jeg har set min død!”: Nogle bemærkninger hen imod en ontologi for livet og sygdommen på skærmen.”
    Workshoppen vil præsentere nogle eksempler på, hvordan skærme historisk og i stigende grad spiller en væsentlig rolle for den menneskelige eksistens. Blandt andet diskuteres vores forholdsmåde til fænomener, som fx sygdom, fostre, kroppe og krig, når disse bliver på-skærmen-værende. Herunder gives eksempler på hvordan skærmen og dens billeder udfordrer metafysiske konceptioner som fx tid og rum og hvordan dette påvirker vores forståelse, muligheder og valg.

13.00:
Fælles opsummering og en afsluttende frokost

Bog der udleveres til deltagerne i miniværkstederne: Brown, N. & Webster, A. (2004): New Medical Technologies and Society - Reordering Life. Polity.

Tilmelding