AFLYST: Empirisk professionsforskning - med Bourdieu, Foucault og Deluze

Dette ph.d.-kursus vil beskæftige sig med forskningsdesign og metodevalg i empirisk professionsforskning i lyset af den aktuelle interesse for teoretisk og metodologisk inspiration fra franske tænkere som P. Bourdieu, M. Foucault og G. Deleuze.

Oplysninger om arrangementet

mandag 7. februar 2011, kl. 01:00 - mandag 23. maj 2011, kl. 02:00

DPU, Tuborgvej 164, 2400 København NV. lokale A414

Kurset udbydes i samarbejde mellem Forskerskolen i Humanistisk Sundhedsforskning ved Syddansk Universitet, Den Humanistiske Forskerskole ved Syddansk Universitet og Ph.d. skolen ved DPU v/Århus Universitet.

Kurset kører over følgende 6 mandage på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV i lokale 414 bygning A, foråret 2011:

Mandag d. 07.02.2011 kl. 12.30-16.00
Mandag d. 28.02.2011 kl. 12.30-16.00
Mandag d. 21.03.2011 kl. 12.30-16.00
Mandag d. 11.04.2011 kl. 12.30-16.00
Mandag d. 02.05.2011 kl. 12.30-16.00
Mandag d. 23.05.2011 kl. 12.30-16.00

Tilmeldingsfrist:

ECTS-point: 2

Vi mødes 6 dage á 3,5 time. Hertil kommer ca. 3 timers forberedelse i gennemsnit, dels til tekstlæsning og dels til forberedelse af paperpræsentation og opposition. I alt ca. 39 arbejdstimer.

Undervisere:
? Lektor Ulf Brinkkjær, DPU
? Lektor John B. Krejsler, DPU & gæsteprofessor Högskolan Kristianstad
? Lektor Kristian Larsen, DPU
? Professor Katrin Hjort, Syddansk Universitet
? Lektor Jens Erik Kristensen, DPU

Deltagerantal:
Der kan deltage op til 25 ph.d. studerende + 5, som er undervejs med indskrivning. I tilfælde af overtegning fordeles pladserne mellem de deltagende forskerskoler. Flerunderviser-situationen giver mulighed for opdelte ph.d.-præsentationer.

Kursussprog: Kurset gennemføres på dansk.

A.
Den stigende interesse for og de øgede krav om at basere velfærdsprofessionernes arbejde på evidens har aktualiseret spørgsmålet om empirisk professionsforskning -  forskning i arbejde og uddannelse blandt de professionelle eller "semiprofessionelle" inden for uddannelse, sundhed og socialt arbejde. Empiriske forskningsdesign, metodevalg, analysestrategier og videnskabelige vurderingskriterier er imidlertid ikke uafhængige af teoretiske og videnskabsteoretiske perspektiver.
Dette ph.d. kursus vil tage udgangspunkt i den aktuelle interesse for teoretisk inspiration fra franske tænkere som P. Bourdieu, M. Foucault og G. Deleuze. (En interesse, der ses internationalt i citation index mv., men også i en dansk reception i forhold forskningslitteratur, oversatte værker, forskningsrelevante websites samt ikke mindst i forhold til ph.d. projekter). Disse indbyrdes forskellige teoretiske tilgange har videnskabsteoretisk set mange fælles udgangspunkter, som de er vokset ud af og har kæmpet op imod, her ikke mindst den historiske epistemologi og strukturalismen.
Kurset vil tematisere, i hvilken forstand og i hvilket omfang denne inspiration kan omsættes til strategier for empiriske undersøgelser af professionernes praksis. Der er altså tale om et metodologisk kursus med alle de nødvendige refleksioner, som aktualiserer videnskabsteori, teori, forsker-objektrelation mv. Centrale spørgsmål at arbejde med bliver blandt andet:
? Hvordan konstruerer man sit objekt i en sociologisk-filosofisk inspireret undersøgelse?
? Hvilken rolle spiller forskeren i forhold til konstruktion af viden?
? Hvordan er sammenhængen mellem den konstruerede genstand og valg af metode(r)
? Mix af metoder - jo mere jo bedre?
? Hvad vil det sige at operationalisere fra teori til empirisk forskningstilgang?
? Hvordan anvender man sin teoretiske inspiration i konstruktionen af analysestrategi i forhold til interview- eller observationsguide? og hvilke udfordringer møder man, og hvordan kan de håndteres?
? Hvordan, hvornår og hvor gennemfører man interviews og observationer?
? Hvordan anvender man systematisk sin teoretiske inspiration til tolkning eller måske snarere konstruktion af forklaringer?
? Hvordan formidler man sin forskningsviden, og hvilke typer af udfordringer involverer dette?

B.
En vigtig del af kurset er deltagernes præsentationer af egne projekter tematiseret i relation til
kursets fokus på forskningens håndværk.
Kurset er relevant for forskningsprojekter, som er teoretisk-empiriske og som sådan relevant for humanistisk forskning, sundhedsvidenskabelig forskning og uddannelsesforskning inspireret af sociologi og filosofi.

Program:
Strukturen for hver af de 6 gange kan skematisk beskrives således:
1. Kursusoplæg
2. Diskussion af og spørgsmål til kursusoplæg
3. 3-4 Ph.d.- præsentationer og diskussioner heraf á ca. 20 minutter. Præsentationerne afvikles i to samtidige forløb.
4. Opsamling i plenum.

Overskrifterne for de enkelte gange er:
1. Præsentation af nogle hovedpointer fra den historiske epistemologi som et andet perspektiv på evidens, end det i dag dominerende.
2-4: Oplæg om hhv. Bourdieu, Deleuze og Foucault og deres omsætning i empiriproducerende forskning, der søger teoretisk informering. Fokus på sammenhæng mellem konstruerede problemstilinger og foci i interview- og observationer
5-6: Eksempler på forskningspraksis på dette grundlag. Med udgangspunkt i gennemførte forskningsprojekter diskuteres produktion og analyse af empiri.

Litteratur:
Følger senere, men der skal påregnes ca. 2 dages forberedelse pr. kursusgang.

Kursusansvarlig:
Ulf Brinkkjær, mail: ulf@dpu.dk