Om Master i dansk som andetsprog | Indhold, datoer og studieordning | Mød underviserne | Adgangskrav
En typisk studerende på masteruddannelsen i dansk som andetsprog arbejder allerede inden for undervisningsområdet. Fx som:
Alexandra Agerbo
Lærer
Center for Kommunikation og Undervisning
Himmerland
"Jeg er lærer for voksne asylansøgere, der har meget forskellige forudsætninger for at lære dansk. Jeg har valgt at tage en master i dansk som andetsprog for at udvikle min praksis som lærer og for at få mulighed for at fordybe mig i min store personlige og faglige interesse: Hvordan man tilegner sig et sprog.
Mine ’studiekolleger' kommer fra mange typer uddannelsesinstitutioner. Vi har haft mange inspirerende og lærerige diskussioner, og jeg har fået et godt netværk.
Underviserne har både stor praksiserfaring og teoretisk og forskningsmæssigt opdateret viden. Og alle spørgsmål var velkomne.
Uddannelsen har haft stor betydning for mit arbejdssted, da jeg har formidlet den nye viden til mine kolleger. Vi har diskuteret og implementeret, hvor det har givet mening."
Marianne Pasgaard Larsen
Sprogkonsulent
UCplus Dansk
Ringkøbing-Skjern
"Det har været utrolig spændende og meningsfuldt at kunne bygge teoretisk viden oven på erfaringer fra mit arbejde som underviser.
Jeg er blevet mere reflekteret og kritisk i forhold til mit eget felt, og det har medført en langt større grad af kreativitet og konstruktiv tilgang til mit arbejde som underviser.
Mødet med medstuderende fra forskellige uddannelsesinstitutioner har været interessant. Jeg har fået indsigt i forskellige tilgange til sprog, kultur, andetsprogspædagogik og andetsprogsdidaktiske teorier, og det har givet mig et bredere perspektiv på faget.
Med en master i dansk som andetsprog føler jeg mig godt klædt på til at varetage jobbet som sprogkonsulent - jeg er sikker på, at uddannelsen har været et stort aktiv for min arbejdsplads."