Relationskompetence og Klasseledelse i gymnasiet (ROK-projektet) er et aktionsforskningsprojekt, hvor forskere tilknyttet fra CUDiM, Aarhus Universitet i samarbejde med gymnasieskolerne; Randers Statsskole og Handelsgymnasiet i Skive, hvor formålet har været at sætte fokus på klasseledelse og relationer i undervisningen med henblik på at styrke de unges motivation og dermed deres mulighed for at fuldføre ungdomsuddannelsen. Begge skoler har hver deltaget med otte lærere, der har gennemført og evalueret aktioner under hele projektperioden.

Derudover har projektet bidraget til udviklingen af et spørgeskema til eleverne, som baserer sig på The model for Interpersonal Teacher Behavior (MITB) (Wubbels etal.2012, p.3) der giver en temperaturmåling af elevernes oplevelse af klasseledelsen (mål med graden af styring) og relationer (målt med graden af nærhed) i den pågældende klasse. (se Midtvejsrapport for mere information).

Projektet startede i september 2014 og blev afsluttet i foråret 2017 og blev støttet med midler fra Region Midtjylland.

Publikationer

Baggrundsrapport: relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet- et aktionsforskningsprojekt

MIDTVEJSRAPPORT - Udvikling, test og validering af QTI-spørgsmål i en dansk gymnasiekontekst

Erfaringsopsamlingsrapport: relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt: September 2017

Slutrapport september 2017: udvikling, test og validering af QTI-spørgsmål i en dansk gymnasiekontekst

Lærererfaringer og gode råd: september 2017 - Relationskompetence og klasseledelse i gymnasiet - et aktionsforskningsprojekt.