Som underviser er du facilitator for dine elevers skriveprocesser: Lige fra skriftlige hjemmeopgaver, som du sætter rammerne for, til større projektopgaver som SRP’en, hvor du er vejleder. For at forbedre elevernes skriveproces - og ikke mindst det endelige produkt - samt elevernes skrivekompetencer kan du med fordel bruge forskellige former for formativ feedback. Ved at indgå i formative feedbackprocesser – især peer feedback – udvikler eleverne nemlig både deres analytiske og produktive evner i forhold til tekster og skrivning. Samtidig styrkes elevernes erkendelsesproces, idet man opnår større viden og forståelse for et emne, når man arbejder skriftligt med det.
Sammen med dine kollegaer kan I blive klogere på:
Hvordan du understøtter eleverne til selvstændigt at opbygge og udforme deres opgave.
Hvordan du gennem skrivning understøtter dine elevers erkendelse.
Forskellige måder at tilrettelægge skrive- og feedbackprocesser på, eksempelvis ved brug af digitale medier.
Den gode vejledning og den gode feedback.
Samspillet mellem lærerfeedback og elevfeedback.
Disse emner giver også anledning til at diskutere, hvordan I vil arbejde med skrivning, feedback og vejledning i jeres lærerteam og på jeres skole, og hvordan I kan understøtte hinandens arbejde med elevernes skrivning.
I Gymnasiepædagogisk forskningsenhed er vores tilgang til at arbejde med skrivning, at skriveprocesser også er faglige erkendelsesprocesser. Derfor er det vigtigt at forstå skriveprocesser som faglige udviklingsprocesser og understøtte dem gennem forskellige former for formativ feedback - også i vejledning.
De angivne timetal er overslag og kan justeres op og ned.
20-150 timers deltagelse pr. lærer/leder.
4-16 timers deltagelse pr. lærer/leder.
1-3 timers deltagelse pr. lærer/leder.
4 timers deltagelse inkl. forberedelse pr. lærer/leder.
4-8 timers deltagelse pr. lærer/leder.
1-10 timers deltagelse pr. lærer/leder.
Kontakt Mette Brinch Thomsen for nærmere aftale.