Gode mundtlige kompetencer har værdi i både studie- og karrieresammenhænge, som medborger i samfundet og i ethvert fagligt felt. I alle mulige sammenhænge har man behov for at formidle viden eller argumentere for en sag. Derfor dækker undervisning i mundtlighed og mundtlighed i undervisning over en bred vifte af mundtlige genrer og øvelser, som du på forskellig vis kan inddrage i din undervisning.
Når dine elever skal udvikle deres mundtlighed, kan I gennem retorikkens grundbegreber opbygge et fælles sprog om mundtlighed. Det sætter både dig og dine elever i stand til at analysere og vurdere mundtlig formidling, eksempelvis oplæg og debat. Dermed bliver eleverne også mere kvalificerede til at indgå i forskellige feedbackprocesser, som udvikler deres mundtlige kompetencer yderligere.
I Gymnasiepædagogisk forskningsenhed arbejder vi på samme måde ud fra retorikkens begreber og metoder, når vi understøtter både underviseres og studerendes udvikling af mundtlige kompetencer. Det sker især gennem øvelser og feedback - både med og uden digitale medier - hvor man får konkrete erfaringer med at være mundtlig. At formidle mundtligt kræver, at man har forstået et fagligt stof og kan bearbejde det. Samtidig fører det at udtrykke sig mundtligt om et emne i sig selv til endnu større erkendelse. Således er arbejdet med mundtlighed en vekselvirkende proces, hvor man både udvikler mundtlige kompetencer og tilegner sig viden og mere komplekse forståelser.
De angivne timetal er overslag og kan justeres op og ned.
20-150 timers deltagelse pr. lærer/leder.
4-16 timers deltagelse pr. lærer/leder.
1-3 timers deltagelse pr. lærer/leder.
4 timers deltagelse inkl. forberedelse pr. lærer/leder.
4-8 timers deltagelse pr. lærer/leder.
1-10 timers deltagelse pr. lærer/leder.
Kontakt Mette Brinch Thomsen for nærmere aftale.