Har du læst?

Her finder du nye bøger og tidsskrifter, som forskere fra DPU, Aarhus Universitet har skrevet eller bidraget til.

AT UDVIKLE ET SPROG – Tomasellos børneforskning i en dansk kontekst

Pia Thomsen (red.)

Dafolo

Michael Tomasellos forskning har gennem årtier været anvendt i forståelsen af kulturel læring, samarbejde og børns sprogudvikling. Denne udgivelse indeholder fem centrale tekster af Tomasello i dansk oversættelse, og til hver tekst giver danske forfattere deres perspektiv på, hvordan Tomasellos teorier, resultater og forståelsesramme anvendes i en dansk kontekst. Bogen indeholder bl.a. bidrag af Ole Henrik Hansen, Charlotte Ringsmose og Lone Svinth.

AT UDVIKLE ET SPROG – Tomasellos børneforskning i en dansk kontekst

Pia Thomsen (red.)

Dafolo

MED FLERE SPROG I KLASSEN

Line Møller Daugaard og Helle Pia Laursen

Aarhus Universitetsforlag

Dansk, tysk, dari, grønlandsk og urdu. Børn i danske skoler taler alverdens sprog. Nogle bruger mest dansk, andre to eller fire sprog, men alle elever kan udvide deres sproglige repertoire, når lærere i alle fag nysgerrigt og aktivt arbejder med flere sprog i klassen.

MED FLERE SPROG I KLASSEN

Line Møller Daugaard og Helle Pia Laursen

BØRNS LÆSELYST

Henriette Romme Lund og Anna Karlskov Skyggebjerg

Aarhus Universitetsforlag

Børns læselyst eller mangel på samme har over de seneste årtier nydt stor politisk bevågenhed i Danmark. Fra kulturpolitisk og undervisningspolitisk hold er der iværksat læselystkampagner og lanceret puljer, som har ført til nye læselystinitiativer på mange skoler og biblioteker.. Denne nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie Pædagogisk indblik stiller skarpt på, hvad læselyst er, og hvilke betydninger og muligheder dette begreb rummer.

BØRNS LÆSELYST

Henriette Romme Lund og Anna Karlskov Skyggebjerg

TIDSSKRIFTER

PÆDAGOGISK PSYKOLOGISK TIDSSKRIFT