Her finder du nye bøger og tidsskrifter, som forskere fra DPU, Aarhus Universitet har skrevet eller bidraget til.
Pia Thomsen (red.)
Michael Tomasellos forskning har gennem årtier været anvendt i forståelsen af kulturel læring, samarbejde og børns sprogudvikling. Denne udgivelse indeholder fem centrale tekster af Tomasello i dansk oversættelse, og til hver tekst giver danske forfattere deres perspektiv på, hvordan Tomasellos teorier, resultater og forståelsesramme anvendes i en dansk kontekst. Bogen indeholder bl.a. bidrag af Ole Henrik Hansen, Charlotte Ringsmose og Lone Svinth.
Pia Thomsen (red.)
Michael Tomasellos forskning har gennem årtier været anvendt i forståelsen af kulturel læring, samarbejde og børns sprogudvikling. Denne udgivelse indeholder fem centrale tekster af Tomasello i dansk oversættelse, og til hver tekst giver danske forfattere deres perspektiv på, hvordan Tomasellos teorier, resultater og forståelsesramme anvendes i en dansk kontekst. Bogen indeholder bl.a. bidrag af Ole Henrik Hansen, Charlotte Ringsmose og Lone Svinth.
Line Møller Daugaard og Helle Pia Laursen
Dansk, tysk, dari, grønlandsk og urdu. Børn i danske skoler taler alverdens sprog. Nogle bruger mest dansk, andre to eller fire sprog, men alle elever kan udvide deres sproglige repertoire, når lærere i alle fag nysgerrigt og aktivt arbejder med flere sprog i klassen.
Line Møller Daugaard og Helle Pia Laursen
Dansk, tysk, dari, grønlandsk og urdu. Børn i danske skoler taler alverdens sprog. Nogle bruger mest dansk, andre to eller fire sprog, men alle elever kan udvide deres sproglige repertoire, når lærere i alle fag nysgerrigt og aktivt arbejder med flere sprog i klassen.
Henriette Romme Lund og Anna Karlskov Skyggebjerg
Børns læselyst eller mangel på samme har over de seneste årtier nydt stor politisk bevågenhed i Danmark. Fra kulturpolitisk og undervisningspolitisk hold er der iværksat læselystkampagner og lanceret puljer, som har ført til nye læselystinitiativer på mange skoler og biblioteker.. Denne nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie Pædagogisk indblik stiller skarpt på, hvad læselyst er, og hvilke betydninger og muligheder dette begreb rummer.
Henriette Romme Lund og Anna Karlskov Skyggebjerg
Aarhus Universitetsforlag
Børns læselyst eller mangel på samme har over de seneste årtier nydt stor politisk bevågenhed i Danmark. Fra kulturpolitisk og undervisningspolitisk hold er der iværksat læselystkampagner og lanceret puljer, som har ført til nye læselystinitiativer på mange skoler og biblioteker.. Denne nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie Pædagogisk indblik stiller skarpt på, hvad læselyst er, og hvilke betydninger og muligheder dette begreb rummer.
TIDSSKRIFTER
Nr. 121: Tema: Neuropædagogik – perspektiver på lærings- og udviklingsprocesser
Nr 2, 2021: Tema: Hvordan skabes et styrket PPR? – aktuelle bevægelser og dilemmaer
Nr 3, 2021: Tema: Artikler fra forskning og praksis
Nr 3, 2021: Tema: I samfund med mange sprog
NR. 99
INDHOLD
NOVEMBER 2021