Aarhus Universitets logo
FIND ALLE ARTIKLER
OM ASTERISK
ABONNÉR
Nutidens skoleelever er mere klar end nogensinde til undervisning, der undersøger verden med afsæt i deres egne erfaringer. Og når de leger eller…
Når pædagoger vurderer om et barn er skoleparat, er det især barnets sociale kompetencer, der tæller. De skal helst ligge inden for ’normalen’ –…
Tiden står aldrig stille, når skoleelever skal navigere mellem skoletid, fritid og hjemmetid. Ligesom alfabetet og tabellerne er tiden noget, de først…
Asterisk 103, december 2022: De er født af immigranter, men er vokset op og har gået i skole i Danmark. Nu er de selv blevet forældre, og deres…
Asterisk 102: Legepladser har ikke altid haft blødt faldunderlag og runde former. Professor i barndomshistorie Ning de Coninck-Smith tager os med på…
Børn lærer mere, når de får lektier for. Men der er en social skævhed forbundet med lektier. Børn fra socialt velfungerende hjem får mere ud af at…
Målrettet fokus på børns læring i dagtilbud giver pædagoger mulighed for at organisere arbejdet på nye måder og for at få deres pædagogiske faglighed…
Familier har vidt forskellige vilkår og ressourcer, og derfor er deres muligheder for at gribe og udføre de krav om hjemmelæringsaktiviteter, der…
Artikel fra Asterisk 97: Kernefamilien synes at bestå som ideal, men som realitet er den truet. Den brydes op igen og igen, men vi genopbygger den i…
Familien blev fejlagtigt dømt ude, da børnene kom i institution og forældrene på arbejdsmarkedet. Nu er den tilbage, men familielivet er i mellemtiden…
Side 1 af 6