Aarhus Universitets logo
FIND ALLE ARTIKLER
OM ASTERISK
ABONNÉR
Asterisk 110: Den pædagogiske samtale har siden Grundtvig været central for undervisning og dannelse. Men hvordan adskiller samtalen sig fra andre…
Asterisk nr. 110: Samtalen er livsnerven i vores demokrati, og dialogisk undervisning er en af kronjuvelerne i dansk pædagogik. Men måske er vi blevet…
Leder i Asterisk 110: Samtalen udgør en historisk hjørnesten i det danske demokrati og folkeskole, men den forstummer tilsyneladende, når uenigheder…
Børn lærer og udvikler sig, når de er trygge, har det sjovt og er en del af fællesskabet. Derfor er det dagtilbuddenes fornemmeste opgave at holde den…
Skolen skal lære eleverne om demokrati og forberede dem på at deltage i samfundet. Det gør den også, men med en social slagside. Spørgsmålet er, hvad…
Akademiske sandheder bliver til i samspil med omverdenen. Sådan lyder det fra to DPU-forskere, der opfordrer det moderne universitet og dets forskere…
Den lærerstyrede undervisning er på retur i landets skoler til fordel for elevernes aktive deltagelse. DPU-forsker Helle Rørbech giver et vue over…
Uddannelsessystemet er under forandring. Reform efter reform regulerer alt fra skole til universitet for at lokke de unge til de rigtige fag og give…
Nutidens skoleelever er mere klar end nogensinde til undervisning, der undersøger verden med afsæt i deres egne erfaringer. Og når de leger eller…
Tiden står aldrig stille, når skoleelever skal navigere mellem skoletid, fritid og hjemmetid. Ligesom alfabetet og tabellerne er tiden noget, de først…
Side 1 af 7