Aarhus Universitets logo
FIND ALLE ARTIKLER
OM ASTERISK
ABONNÉR
Leder i Asterisk 112: I en tid, hvor elevernes hverdag fyldes med algoritmer og doom scrolling, er det fristende at lukke skærmene ude af skolen. Men…
Asterisk 111, juni 2025: Der er så meget, vi ikke taler om. Men hvorfor? Og hvad står i vejen for de intime samtaler? Vi skal først og fremmest blive…
Asterisk 111, juni 2025: Debatten om, hvad eleverne må og ikke må diskutere til Skolevalget 2026 viser, at vi er mere forskellige, end vores…
Asterisk 111, juni 2025: Den frie samtale kan være mere tyrannisk, end vi tror. Når vi lufter vores politiske meninger, er vi mere styret af følelser…
Leder i Asterisk 111: I de seneste 50 år har idealet for lærer-elev-kontakt været den ligeværdige samtale, men noget tyder på, at lærerautoritet med…
Asterisk 110: Den pædagogiske samtale har siden Grundtvig været central for undervisning og dannelse. Men hvordan adskiller samtalen sig fra andre…
Asterisk nr. 110: Samtalen er livsnerven i vores demokrati, og dialogisk undervisning er en af kronjuvelerne i dansk pædagogik. Men måske er vi blevet…
Leder i Asterisk 110: Samtalen udgør en historisk hjørnesten i det danske demokrati og folkeskole, men den forstummer tilsyneladende, når uenigheder…
Børn lærer og udvikler sig, når de er trygge, har det sjovt og er en del af fællesskabet. Derfor er det dagtilbuddenes fornemmeste opgave at holde den…
Skolen skal lære eleverne om demokrati og forberede dem på at deltage i samfundet. Det gør den også, men med en social slagside. Spørgsmålet er, hvad…
Side 1 af 8