Her finder du nye bøger og tidsskrifter, som forskere fra DPU, Aarhus Universitet har skrevet eller bidraget til.
Andreas Lyse Brandt og Maja Hojer Bruun
Der er efterhånden ikke langt imellem nyheder om oversvømmelser rundt omkring i de danske byer. Måske er det på tide at tage ved lære af de impliceredes erfaringer? Denne udgivelse formidler resultaterne af et antropologisk forsknings- og samarbejdsprojekt i Vejle Kommune, hvor borgere deler oversvømmelseserfaringer med kommunale embedsfolk, hvis arbejde det er at klimatilpasse byen og beskytte den mod oversvømmelser. For alle parter er tillid, partnerskab og anerkendelse afgørende forhold, men når oversvømmelsen rammer, udfordres disse relationer. Med introduktionen af begrebet ’det etnografiske living lab’ præsenterer forfatterne en metode til gensidige læringssamarbejder mellem udviklere, planlæggere, forskere og borgere.
Andreas Lyse Brandt og Maja Hojer Bruun
Der er efterhånden ikke langt imellem nyheder om oversvømmelser rundt omkring i de danske byer. Måske er det på tide at tage ved lære af de impliceredes erfaringer? Denne udgivelse formidler resultaterne af et antropologisk forsknings- og samarbejdsprojekt i Vejle Kommune, hvor borgere deler oversvømmelseserfaringer med kommunale embedsfolk, hvis arbejde det er at klimatilpasse byen og beskytte den mod oversvømmelser. For alle parter er tillid, partnerskab og anerkendelse afgørende forhold, men når oversvømmelsen rammer, udfordres disse relationer. Med introduktionen af begrebet ’det etnografiske living lab’ præsenterer forfatterne en metode til gensidige læringssamarbejder mellem udviklere, planlæggere, forskere og borgere.
Kristiane Hauer
Læseundersøgelser peger på mindre læselyst og faldende læsekompetencer blandt både børn og voksne. Forfatter og læseforsker Kristiane Hauer diskuterer betydningen af læsning i en tid, hvor mange har svært ved at fordybe sig, når de skal læse en længere tekst som for eksempel en roman. Hun undersøger, hvad det overhovedet vil sige at være fordybet, og hvad der særligt kendetegner den fordybede læsning. Desuden ser hun nærmere på gruppen af unge læsere, hvoraf nogle nyder at læse, mens andre helt har valgt bøgerne fra. Bogen slutter med en række anbefalinger til, hvordan skolens læse- og litteraturundervisning kan fremme fordybet læsning – også hos fremtidens læsere.
Kristiane Hauer
Læseundersøgelser peger på mindre læselyst og faldende læsekompetencer blandt både børn og voksne. Forfatter og læseforsker Kristiane Hauer diskuterer betydningen af læsning i en tid, hvor mange har svært ved at fordybe sig, når de skal læse en længere tekst som for eksempel en roman. Hun undersøger, hvad det overhovedet vil sige at være fordybet, og hvad der særligt kendetegner den fordybede læsning. Desuden ser hun nærmere på gruppen af unge læsere, hvoraf nogle nyder at læse, mens andre helt har valgt bøgerne fra. Bogen slutter med en række anbefalinger til, hvordan skolens læse- og litteraturundervisning kan fremme fordybet læsning – også hos fremtidens læsere.
Andreas Lieberoth
Den store skærmkamp er i fuld gang – i medierne, i børnefamilierne, på skolerne og i os selv. Skærmene får skylden for alverdens ulykker, trivselskrisen hos børn og unge, psykiske lidelser og moralsk forfald. Er skærmskammen berettiget? Er det opblæst mediehysteri? Hvordan sorterer vi vrøvl fra videnskab? Hvad ved vi rent faktisk? Det har forsker og familiefar Andreas Lieberoth sat sig for at undersøge i denne udgivelse. Forfatteren tager os med på en faglig og personlig rundtur i forskningen og sine erfaringer som far i en digital verden. Det er den store jagt efter svarene på, hvad skærme gør ved os selv, vores børn og deres trivsel og udvikling samt ved vores liv, relationer og kultur.
Andreas Lieberoth
Den store skærmkamp er i fuld gang – i medierne, i børnefamilierne, på skolerne og i os selv. Skærmene får skylden for alverdens ulykker, trivselskrisen hos børn og unge, psykiske lidelser og moralsk forfald. Er skærmskammen berettiget? Er det opblæst mediehysteri? Hvordan sorterer vi vrøvl fra videnskab? Hvad ved vi rent faktisk? Det har forsker og familiefar Andreas Lieberoth sat sig for at undersøge i denne udgivelse. Forfatteren tager os med på en faglig og personlig rundtur i forskningen og sine erfaringer som far i en digital verden. Det er den store jagt efter svarene på, hvad skærme gør ved os selv, vores børn og deres trivsel og udvikling samt ved vores liv, relationer og kultur.
Tine Fristrup, Pia Seidler Cort, Anne Larson, Rie Thomsen, Randi Boelskifte Skovhus, Jens Erik Kristensen, Miriam Madsen, Ilyas Dreyer, Oskar Guldbæk Holgersen, Johanna Mufic og Tanja Steen-Andersen
Stadig flere studerende benytter Carol Bacchis poststrukturalistiske policyanalyse ’What’s the Problem Represented to be?’, der i daglig tale benævnes WPR-tilgangen, som en analyseramme i opgaver og specialer. Derfor udgiver DPU nu denne nye forskningsbaserede antologi ’Problemets politik’ med bidrag fra en stribe forskere, der såvel udfolder som udfordrer WPR-tilgangen i Carol Bacchis tænkning i en dansk uddannelsesmæssig sammenhæng. Antologien præsenterer endvidere WPR-tilgangens søster-perspektiv PIA (poststrukturalistisk interviewanalyse) i kombination med WPR-tilgangen og som en selvstændig analysestrategi.
Tine Fristrup, Pia Seidler Cort, Anne Larson, Rie Thomsen, Randi Boelskifte Skovhus, Jens Erik Kristensen, Miriam Madsen, Ilyas Dreyer, Oskar Guldbæk Holgersen, Johanna Mufic og Tanja Steen-Andersen
Stadig flere studerende benytter Carol Bacchis poststrukturalistiske policyanalyse ’What’s the Problem Represented to be?’, der i daglig tale benævnes WPR-tilgangen, som en analyseramme i opgaver og specialer. Derfor udgiver DPU nu denne nye forskningsbaserede antologi ’Problemets politik’ med bidrag fra en stribe forskere, der såvel udfolder som udfordrer WPR-tilgangen i Carol Bacchis tænkning i en dansk uddannelsesmæssig sammenhæng. Antologien præsenterer endvidere WPR-tilgangens søster-perspektiv PIA (poststrukturalistisk interviewanalyse) i kombination med WPR-tilgangen og som en selvstændig analysestrategi.
Ole Løw og Elsebeth Jensen (red.). Med bidrag af Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Jonas Andreasen Lysgaard, Jeppe Læssøe, Merete Wiberg m.fl.
Lærerstuderende skal arbejde med deres egen viden, kunnen og dannelse gennem hele deres studie. Det handler ikke blot om viden, men også om værdier og kunnen i praksis. Dannelse er ikke et selvstændigt fag i læreruddannelsen, men derimod et fænomen, der går på tværs af fag og alle dimensioner af lærerrollen. Gennem 12 kapitler præsenterer forfatterne med hver deres teoretiske afsæt og gennem nogle af tidens dannelsestænkere en række forestillinger om, hvordan lærere og skolen i praksis kan bidrage til elevers dannelse.
Ole Løw og Elsebeth Jensen (red.). Med bidrag af Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Jonas Andreasen Lysgaard, Jeppe Læssøe, Merete Wiberg m.fl.
Lærerstuderende skal arbejde med deres egen viden, kunnen og dannelse gennem hele deres studie. Det handler ikke blot om viden, men også om værdier og kunnen i praksis. Dannelse er ikke et selvstændigt fag i læreruddannelsen, men derimod et fænomen, der går på tværs af fag og alle dimensioner af lærerrollen. Gennem 12 kapitler præsenterer forfatterne med hver deres teoretiske afsæt og gennem nogle af tidens dannelsestænkere en række forestillinger om, hvordan lærere og skolen i praksis kan bidrage til elevers dannelse.
Lars Geer Hammershøj og Morten Henriksen
Hvad vil det sige at være en god pædagog? Hvordan udøver man dømmekraft i åbne situationer? På hvilke måder skaber man som pædagog relationer til og fællesskaber med dem, man står over for? Hvorfor spiller leg og humor en vigtig rolle i det? Disse spørgsmål angår kernen af pædagogens faglighed, som det synes vanskeligt at sætte ord på. Bogen undersøger disse spørgsmål og forsøger at give svar på, hvad det vil sige at forholde sig professionelt som pædagog.
Lars Geer Hammershøj og Morten Henriksen
Hvad vil det sige at være en god pædagog? Hvordan udøver man dømmekraft i åbne situationer? På hvilke måder skaber man som pædagog relationer til og fællesskaber med dem, man står over for? Hvorfor spiller leg og humor en vigtig rolle i det? Disse spørgsmål angår kernen af pædagogens faglighed, som det synes vanskeligt at sætte ord på. Bogen undersøger disse spørgsmål og forsøger at give svar på, hvad det vil sige at forholde sig professionelt som pædagog.
Mogens Niss, Uffe Thomas Jankvist og Morten Blomhøj (red.)
Stadig flere elever i gymnasiet har vanskeligt ved at få et tilstrækkeligt udbytte af deres matematikundervisning. Det stiller voksende krav til lærerne, som ikke for alvor er uddannet til at tage sig af elever med vanskeligheder. Denne bog bidrager til at identificere og forklare problemerne, og navnlig giver den lærerne redskaber til at gøre noget ved dem. Bogen indeholder indsigter, erfaringer og praksisbaserede strategier fra uddannede matematikvejledere.
Mogens Niss, Uffe Thomas Jankvist og Morten Blomhøj (red.)
Stadig flere elever i gymnasiet har vanskeligt ved at få et tilstrækkeligt udbytte af deres matematikundervisning. Det stiller voksende krav til lærerne, som ikke for alvor er uddannet til at tage sig af elever med vanskeligheder. Denne bog bidrager til at identificere og forklare problemerne, og navnlig giver den lærerne redskaber til at gøre noget ved dem. Bogen indeholder indsigter, erfaringer og praksisbaserede strategier fra uddannede matematikvejledere.
Elsebeth Jensen og Ole Løw (red.). Med bidrag af Helle Plauborg m.fl.
Trygge rammer for elevers udvikling, læring, dannelse og trivsel er tæt forbundet med læreres og pædagogers evne til at udøve pædagogisk lederskab. Bogen præsenterer 12 forskellige temaer, der hver især og tilsammen skaber et udgangspunkt for et professionelt pædagogisk lederskab i en skole, der skal rumme elever med meget forskellige behov.
Elsebeth Jensen og Ole Løw (red.). Med bidrag af Helle Plauborg m.fl.
Trygge rammer for elevers udvikling, læring, dannelse og trivsel er tæt forbundet med læreres og pædagogers evne til at udøve pædagogisk lederskab. Bogen præsenterer 12 forskellige temaer, der hver især og tilsammen skaber et udgangspunkt for et professionelt pædagogisk lederskab i en skole, der skal rumme elever med meget forskellige behov.
Morten Nissen
This book presents a theory of motives that has evolved over decades in dialogue with academics and with practitioners. The key proposal is that of collectively cultivating meta-motives – rather than the ubiquitous recipes for manipulating self-regulation. Cultivating meta-motives can proceed through rearticulating motives. Such rearticulation engages with theories and practices of motivation and motives. The book provides both a theoretical argument and a resource for those professionals in education, social work, and health who seek a qualitative understanding of what they do.
Morten Nissen
This book presents a theory of motives that has evolved over decades in dialogue with academics and with practitioners. The key proposal is that of collectively cultivating meta-motives – rather than the ubiquitous recipes for manipulating self-regulation. Cultivating meta-motives can proceed through rearticulating motives. Such rearticulation engages with theories and practices of motivation and motives. The book provides both a theoretical argument and a resource for those professionals in education, social work, and health who seek a qualitative understanding of what they do.
Ditte Winther-Lindqvist
Kærlighed kan flytte bjerge, men omsorg kan flytte mennesker. Et af vores mest basale behov er nemlig at blive set og hørt og rummet, som når en ven lytter opmærksomt, eller en mor trøster sit barn. De omsorgsfulde giver os fast grund under fødderne, selv når vi er ud til bens, hvad enten de er fagfolk eller familie. Men hensyn uden omtanke kan også blive for meget af det gode ifølge Ditte Winther-Lindqvist, betænksom psykolog ved Aarhus Universitet. Med omhu minder hun om, at vi altid holder lidt af hinandens skæbne i vores hænder. Uanset om vi aer en elsket. Eller elsker med en fremmed.
Ditte Winther-Lindqvist
Kærlighed kan flytte bjerge, men omsorg kan flytte mennesker. Et af vores mest basale behov er nemlig at blive set og hørt og rummet, som når en ven lytter opmærksomt, eller en mor trøster sit barn. De omsorgsfulde giver os fast grund under fødderne, selv når vi er ud til bens, hvad enten de er fagfolk eller familie. Men hensyn uden omtanke kan også blive for meget af det gode ifølge Ditte Winther-Lindqvist, betænksom psykolog ved Aarhus Universitet. Med omhu minder hun om, at vi altid holder lidt af hinandens skæbne i vores hænder. Uanset om vi aer en elsket. Eller elsker med en fremmed.
TIDSSKRIFTER
Nr. 127, december 2023: Tema: Dansk som andetsprog
Nr. 4, 2023: Tema: Mere medbestemmelse til børnene
Nr. 3, 2023: Tema: Bæredygtige dagtilbud
Nr. 130, 2023: Tema: Trivsel og mistrivsel – begrebsafklaring, tegn og tiltag
NR. 107
TEMA: PROFESSIONEL DØMMEKRAFT
APRIL 2024