Aarhus Universitets logo
UDFORSK ASTERISK
OM ASTERISK
ABONNÉR
Asterisk nr. 106 - oktober 2023: De er børnebørn af de migrantarbejdere, der kom til Danmark fra slutningen af 1960’erne, og deres forældre har gået i…
Selv om vi i Danmark bryster os af lige adgang til uddannelse, ser virkeligheden anderledes ud. Strukturelle barrierer spænder ben, blandt andet for…
Der er lige nu fokus på lighed i OECD’s PISA-undersøgelser som et ideal, der er væsentligt at efterstræbe i uddannelse. Men hvis vi gør lighed til…
Hvis der skal være færre elever, der skraber bunden i det danske skolesystem og ender i ’restgruppen’, så ligger der et stort didaktisk og pædagogisk…
Vi overvåger og sætter tal på os selv og hinanden som al-drig før. Men den stigende selvmonitorering og måling af vores sociale liv producerer data,…
Hvis vi skal skabe de bedste vilkår for især de udfordrede børn, er det nødvendigt at måle den pædagogiske kvalitet i dagtilbud.
Antallet af diagnoser blandt skolebørn er i vækst. DPU-forskere efterlyser mindre magt til diagnosetesten. De vil i stedet styrke det tværfaglige…
Nye testtyper vinder frem. Og det er positivt, at vi tester andet end de traditionelle fag, men det stiller nye og skærpede krav til kvaliteten af…
De nationale test giver et øjebliksbillede af, hvor dygtige eleverne er lige nu. Men hvad er et øjebliksbillede egentlig, og hvad kan det bruges til?
De nationale test har mødt bred kritik, og politikerne har besluttet at skabe et nyt testsystem. Men har vi overhovedet brug for at teste eleverne i…
Side 1 af 5