Her finder du nye bøger og tidsskrifter, som forskere fra DPU, Aarhus Universitet har skrevet eller bidraget til.
Helle Plauborg, Clemens Wieser, Karen Bjerg Petersen og Per Fibæk Laursen
Alt for mange uddannede lærere forlader deres job i skolen, og manglen på uddannede lærere i dele af Danmark udgør et stigende problem. Men skal vi dæmme op for den truende lærermangel, er det ikke nok at finde forklaringer på, hvorfor lærere forlader jobbet. Ny forskningsoversigt i e-bogsserien Pædagogisk indblik retter i stedet blikket mod, hvad der får lærere til at blive i lærerprofessionen.
Helle Plauborg, Clemens Wieser, Karen Bjerg Petersen og Per Fibæk Laursen
Alt for mange uddannede lærere forlader deres job i skolen, og manglen på uddannede lærere i dele af Danmark udgør et stigende problem. Men skal vi dæmme op for den truende lærermangel, er det ikke nok at finde forklaringer på, hvorfor lærere forlader jobbet. Ny forskningsoversigt i e-bogsserien Pædagogisk indblik retter i stedet blikket mod, hvad der får lærere til at blive i lærerprofessionen.
Claus Haas
Denne forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie Pædagogisk indblik gennemgår centrale didaktiske tilgange til historieundervisning og giver forskningsbaserede bud på, hvordan historie kan gøres relevant og meningsfuldt for eleverne.
Claus Haas
Denne forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie Pædagogisk indblik gennemgår centrale didaktiske tilgange til historieundervisning og giver forskningsbaserede bud på, hvordan historie kan gøres relevant og meningsfuldt for eleverne.
Simon Skov Fougt, Jeppe Bundsgaard, Thorkild Hanghøj og Morten Misfeldt (red.)
Denne håndbog giver en introduktion til, hvordan scenariedidaktik kan praktiseres i folkeskolens fag. Med eksempler fra forløb som Marsbasen, Naturfagsmaraton og Vismandsspillet fortæller 40 forskere, praktikere og læremiddeludviklere om deres erfaringer med scenariedidaktik i dansk, matematik, naturfag, sprogfag, historie, samfundsfag og teknologiforståelse. Bogens forfattere viser, hvordan lærere med scenariedidaktik kan gøre undervisningen aktuel og relevant for eleverne ved at engagere dem i virkelighedsnære eller forestillede problemstillinger.
Simon Skov Fougt, Jeppe Bundsgaard, Thorkild Hanghøj og Morten Misfeldt (red.)
Denne håndbog giver en introduktion til, hvordan scenariedidaktik kan praktiseres i folkeskolens fag. Med eksempler fra forløb som Marsbasen, Naturfagsmaraton og Vismandsspillet fortæller 40 forskere, praktikere og læremiddeludviklere om deres erfaringer med scenariedidaktik i dansk, matematik, naturfag, sprogfag, historie, samfundsfag og teknologiforståelse. Bogens forfattere viser, hvordan lærere med scenariedidaktik kan gøre undervisningen aktuel og relevant for eleverne ved at engagere dem i virkelighedsnære eller forestillede problemstillinger.
Thomas Aastrup Rømer
Bogen er et bidrag til debatten om folkeskolen og til skoleforskningen. Den er en analyse af de store forandringer, som er sket med fundamentet under vores demokrati: vores fælles folkeskole. Forfatteren blotlægger det tætte samspil mellem folkeskolens formålsparagraf og skolepolitikken, historisk og i dag. En af bogens hovedpointer er, at der har udviklet sig en splittelse mellem den pædagogiske tradition, som formålsparagraffen udspringer af, og den skolepolitiske anvendelse af selvsamme paragraf.
Thomas Aastrup Rømer
Bogen er et bidrag til debatten om folkeskolen og til skoleforskningen. Den er en analyse af de store forandringer, som er sket med fundamentet under vores demokrati: vores fælles folkeskole. Forfatteren blotlægger det tætte samspil mellem folkeskolens formålsparagraf og skolepolitikken, historisk og i dag. En af bogens hovedpointer er, at der har udviklet sig en splittelse mellem den pædagogiske tradition, som formålsparagraffen udspringer af, og den skolepolitiske anvendelse af selvsamme paragraf.
Bodil Nielsen (red.) med bidrag af Jeppe Bundsgaard m.fl.
Med 66 opslag om klassiske og moderne danskdidaktiske begreber får dansklæreren her en værktøjskasse med redskaber til at kvalificere sin praksis. Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse og evaluering af undervisning.
Bodil Nielsen (red.) med bidrag af Jeppe Bundsgaard m.fl.
Med 66 opslag om klassiske og moderne danskdidaktiske begreber får dansklæreren her en værktøjskasse med redskaber til at kvalificere sin praksis. Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse og evaluering af undervisning.
TIDSSKRIFTER
Nr. 123: Tema: SOSU
NR. 101
INDHOLD
JUNI 2022