Aarhus Universitets logo
UDFORSK ASTERISK
OM ASTERISK
ABONNÉR
Asterisk 103, december 2022: Læreren har afgørende betydning for, hvad eleverne får ud af at gå i skole, både fagligt og socialt. Men hvad er det,…
Asterisk 103, december 2022: Den skal helst være i top, men hvad er det egentlig, vi mener, når vi taler om kvalitet i pædagogik og uddannelse? Svaret…
Asterisk 102: Legepladser har ikke altid haft blødt faldunderlag og runde former. Professor i barndomshistorie Ning de Coninck-Smith tager os med på…
Der ligger en vigtig opgave og et stort potentiale i at fremme synergien mellem didaktisk forskning og undervisningspraksis. Og her kan forskeren…
Alt for mange nyudklækkede lærere søger væk fra skolen igen. Tre DPU forskere har undersøgt, hvad der bekymrer nye lærere mest, når de lander i deres…
Hvordan gør den pædagogiske forskning mest gavn ikke bare i skoler og dagtilbud, men også i kommuner og ministerier, hvor man udvikler skole- og…
Leder i Asterisk 101, juni 2022: Selvom dele af den danske uddannelsessektor foretrækker at tale om læringsmiljøer frem for læringsmål, vil der også…
Elever får en dybere læring, når de ved, hvad målet med undervisningen er, og hvad de skal lære. Især fagligt udfordrede elever lærer mere, når målene…
Børn lærer mere, når de får lektier for. Men der er en social skævhed forbundet med lektier. Børn fra socialt velfungerende hjem får mere ud af at…
Ny forskningsbaseret viden rettet mod praksis skal klæde pædagoger og lærere på til at inkludere flygtningebørn i dagtilbud og skole. Forskere fra fem…
Side 3 af 25