Aarhus University Seal

Didaktiske læremidler som kobling mellem teori og praksis i læreruddannelsen?

Ph.d.-forsvar ved cand.pæd. i pædagogisk sociologi Hanne Balsby Thingholm.

Info about event

Time

Friday 20 February 2015,  at 13:00 - 16:00

Location

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV


(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

  • Professor Per Fibæk Laursen (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • Lektor Annegrethe Ahrenkiel, Roskilde Universitet, Institut for psykologi og uddannelsesforskning
  • Professor Tobias Werler, Høgskolen i Bergen, Avdeling for lærerutdanning

Hovedvejleder

  • Professor Jens Rasmussen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Forsvaret ledes af professor Vibeke Hetmar, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet. 

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resume:
Afhandlingen præsenterer en systemteoretisk genbeskrivelse af forholdet mellem teori og praksis i læreruddannelsen. Teoretisk er afhandlingen forankret i sociologisk systemteori som den er udviklet af Niklas Luhmann. Det problematiske forhold mellem teori og praksis beskrives ofte som et gab mellem teori og praksis, mellem uddannelsen og professionen. Afhandlingen understreger, at der snarere er tale om et gab i forståelsen af teori og praksis og tilbyder en forskelsteoretisk forståelse, der overvinder den velkendte dikotomi, hvor enten teori eller praksis får forrang. I afhandlingen iagttages didaktiske læremidler, grundet deres praksistilknytning og deres dobbelte diskurs (faglig og didaktisk), som muligt kommunikativt tema for strukturel kobling både mellem uddannelsen og professionen samt uddannelsens fagområder indbyrdes. Empirisk undersøges det, om og hvordan didaktiske læremidler indgår som indhold i undervisningen på læreruddannelsen. Undersøgelsen er et kvalitativt studie, hvor 17 lærerstuderende bliver spurgt om, hvordan de oplever tematiseringen af didaktiske læremidler på uddannelsesstedet og i praktikken. Analysens resultater er i overensstemmelse med international forskning på området: Der er stor variation i, hvordan didaktiske læremidler indgår som indhold i undervisningen på læreruddannelsen. Fra ikke at blive tematiseret til at blive tematiseret som relevant indhold i et både fagligt og/eller didaktisk perspektiv. Der er forskel på tematiseringen på uddannelsesstedet og i praktikken. På uddannelsesstedet tematiseres didaktiske læremidler i et fagligt kritisk-analytisk perspektiv. I praktikken tematiseres læremidlerne i et anvendelsesorienteret perspektiv henblik på formidling. Den store variation og det dobbelte perspektiv tilskrives både noget indre og ydre. Det indre er de personlige holdninger hos både undervisere, praktiklærere og studerende. Det ydre er ressourcer, strukturer og herunder læremidlernes tilgængelighed. Udover at bekræfte forskningen på området påviser undersøgelsen ydermere, at didaktiske læremidler, på trods af deres potentiale, ikke fungerer som tema for strukturel kobling hverken mellem uddannelsens fagområder eller uddannelsen og professionen. Dette skyldes for det første, at læremidlerne ikke præsenteres i de pædagogiske fag og for det andet, at de ikke indgår som indhold i samarbejdet mellem linjefagene og praktikken.

fileadmin/edu/Uddannelse/ph.d/Randi_Margrethe_Eidsaa_phd_folder_-_februar_2015_-_EDU.pdfLæs kort præsentation af afhandlingen her