Aarhus University Seal

Voksne fortæller om mobning i barndommen

"Mobningen har tilført mit liv stor sorg og stor vrede". Det er ikke et barn, der taler, men en kvinde på 31, der ser tilbage. DPU-forskere har fået personlige beretninger fra en række danskere i alderen 16 til 55 år om, hvordan mobning i barndommen er et tilbagevendende mareridt i deres voksenliv.

Forskerne bag DPUs mobbeforskningsprojekt eXbus har opfordret voksne danskere til at fortælle om mobning i deres barndom. Ti af disse beretninger er nu lagt ud på DPU's hjemmeside. De vidner alle om, at mobning ikke kun er ubehageligt for børnene, mens det står på, men fortsætter med at gøre ondt langt ind i voksenlivet.

Beretningerne kredser om selvmordstanker, lavt selvværd og frygten for, at historien gentager sig, når mobbeofrenes egne børn skal i skole.

"En del af dem, der har sendt historier til os, er optaget af, om de kan eller vil tilgive deres klassekammerater. De veksler mellem trangen til hævn og lysten til at glemme. Mange kredser også om, hvad mobning har betydet for deres selvværd - og andre er bekymret for, om deres egne børn vil opleve det samme. Fra forældreinterviews ved vi, at det er forbundet med stor smerte, hvis voksne der har været udsat for mobning i barndommen oplever, at deres egne børn også mobbes", siger Dorte Marie Søndergaard, professor ved Institut for Læring ved DPU og leder af mobbeforskningsprojektet eXbus (exploring bullying in schools).

Beretningerne giver et lille indblik i, hvordan forskningstemaet ser ud for de mennesker, der har oplevet mobning på egen krop. De er et element blandt mange forskellige former for empirisk materiale, som forskerne arbejder med, når de undersøger mobning blandt børn i skolen.

"Midt i al den tørre analyse kan det være vigtigt også at vise, hvordan mobning faktisk ser ud for dem, det drejer sig om, når de selv sætter ord på de følelser og erindringer mobningen har givet – som f.eks. her, hvor voksne tænker tilbage", siger Dorte Marie Søndergaard.

Læs beretningerne

Yderligere information
Dorte Marie Søndergaard, professor ved Institut for Læring, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
T: 8888 9468
E: doms@dpu.dk

Helle Rabøl Hansen, ph.d.-stipendiat ved Institut for Læring, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
T: 8888 9083
E: hrh@dpu.dk

Forskningsprojektets hjemmeside www.exbus.dk

 

Læs beretningerne