Aarhus University Seal

Virker nationale test som pædagogisk værktøj?

Kan nationale test fungere som pædagogisk værktøj for lærere? Det forsøger Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning at give et svar på i en undersøgelse, der udkommer i maj måned.

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning er ved at lægge sidste hånd på et systematisk review med titlen "Pædagogisk brug af test". Det er ikke nogen hemmelighed, at inspirationen hertil var introduktionen af nationale test i Danmark. Men det har allerede fra starten været oplagt at inkludere tilsvarende test i Norge og Sverige i undersøgelsen.

Undersøgelsen bygger på al den forskning, der nationalt og internationalt er produceret om testdata, der svarer til de testsystemer, som nu er virksomme i Skandinavien, og som kan fungere som et pædagogisk værktøj for lærere.

Skandinaviske forskere inddrages
De internationale undersøgelser, der behandler spørgsmålet om læreres pædagogiske brug af testdata er blevet bearbejdet af førende skandinaviske forskere sammen med Dansk Clearinghouse, og det afsluttende skrivearbejde er i fuld gang.

På nuværende tidspunkt indgår:

  • Professor Peter Allerup, Aarhus Universitet,
  • Professor Hanne Leth Andersen, Aarhus Universitet
  • Institutleder Jens Dolin, Københavns Universitet
  • Lektor, fil.dr. Helena Korp, Högskolan Väst
  • Postdoc, dr.polit. Rolf Vegar Olsen, Universitetet i Oslo

Resultaterne offentliggøres i begyndelsen af maj måned
Resultatet af undersøgelsen offentliggøres i begyndelsen af maj på et 2-timers seminar, hvor flere af forskerne vil være til stede for at fortælle om undersøgelsen. Tidspunkt og sted bliver annonceret umiddelbart efter påske.  

Yderligere oplysninger
Sven Erik Nordenbo, professor, Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet
E: sen@dpu.dk
T: direkte: 8888 9980; privat: 32593347; mobil 26792354