Aarhus University Seal

Veje og vildveje til læsning som ressource: Teksthændelser i naturfagsundervisning med og uden læseguide. Et interventionsstudie om ”literacy” i naturfag i udskolingen

Ph.d.-forsvar ved cand. phil. Jesper Bremholm.

Info about event

Time

Monday 20 January 2014,  at 13:00 - 16:00

Location

Festsalen, lokale A220, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

  • Lektor Jeppe Bundsgaard (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • Dosent Eva  Maagerø, Institut for språkfag, Høgskolen i Vestfold
  • Lektor Lars Ulriksen, Institut for Naturfagenes didaktik, Københavns Universitet

Hovedvejleder

  • Professor Vibeke Hetmar, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Medvejledere

  • Lektor emerita Helene Sørensen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Forsvaret ledes af lektor Monica Carlsson, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

Resume:
Hvordan bliver læsning en ressource til læring for elever i skolen?
Dette er det overordnede spørgsmål der forfølges i afhandlingen. Afhandlingen har som sit sigte at undersøge hvilke læringsbetingelser eleverne står overfor når der i undervisning anvendes tekster som middel til læring, samt hvorledes man gennem didaktiske tiltag kan forbedre disse betingelser.

Det specifikke fokus i afhandlingen er naturfagsundervisning i udskolingen, og afhandlingen tager afsæt i følgende spørgsmål:
- Hvordan influerer anvendelsen af tekster i naturfagsundervisningen i udskolingen på betingelserne for elevernes tekstbaserede læring?
- Hvordan kan man gennem intervenerende tiltag påvirke naturfagsundervisningen med henblik på at forbedre betingelserne for elevernes tekstbaserede læring?

Disse spørgsmål undersøges i afhandlingen gennem et kvalitativt interventionsstudie bestående af to dele, en eksplorativ og en eksperimenterende del. I den eksplorative del afdækkes på baggrund af klasserumsobservationer og -analyser af naturfagsundervisning i forskellige 8. klasser centrale læringsudfordringer for elevene i forbindelse med anvendelse af tekster. Med afsæt i disse udfordringer udvikles og afprøves i afhandlingens eksperimenterende del den såkaldte læseguide som literacy-didaktisk redskab. Analyserne på baggrund af afprøvningen viser at brugen af læseguide i naturfagsundervisning på en række punkter i væsentlig grad kan medvirke til at forbedre elevernes betingelser for at tekstbaseret læring og altså understøtte elevernes tilegnelse af det faglige indhold i de naturfaglige tekster.

Grundlaget for afhandlingens analyser er, ud over en afklaring af literacy-begrebet, udviklingen af en generel model til analyse af betingelser for tekstbaseret læring i undervisningskontekster, teksthændelsesmodellen. Modellen der har begrebet teksthændelse som sin centrale analyseenhed, er et bud på at kombinere kognitive og sociokulturelle indsigter i forhold til literacy og således samtænke perspektiver der i literacy-forskningen oftest optræder som adskilte områder.