Aarhus University Seal

Svigter skolen det innovative samfund?

Over halvdelen af de danske folkeskoler nøjes i dag med at undervise i billedkunst én lektion om ugen. Samtidig nedprioriteres de kreative fag på lærerseminarerne. Det støtter ikke udviklingen af kreativitet, som spiller en stadig større rolle for et innovativt samfund. Forskere fra DPU sætter fokus på problematikken sammen med et panel af politikere.

I en tid hvor kreativitet, innovation, medier og kommunikation spiller en stadig større rolle, er det skolens opgave at ruste børn og unge til det samfund, der venter dem. Men det kræver en faglig opprioritering af de kreative og kulturelle fag – i skolen såvel som på lærerseminarerne.

56 pct. af de danske folkeskoler skoler nøjes i dag med at undervise i billedkunst en lektion om ugen, hvor to timer per uge tidligere har været almindeligt. Samtidig viser undersøgelser, at børns tegnekompetencer er gået tilbage de sidste 20 år.

"Der er et kæmpe hul i uddannelsessystemet, der forsømmer at uddanne i brug af billeder og visualiseringer og i forståelse af de funktioner, det har i faglige læreprocesser", fastslår Mie Buhl, lektor ph.d. på DPU, Aarhus Universitet.

Seminarerne nedprioriterer de kreative fag
På lærerseminarerne er de kreative fag efterhånden skåret så meget ned, at de studerende kun opnår et overfladisk kendskab til fagene. Eksempelvis er der kun afsat 240 timer på årsbasis til faget materiel design (håndarbejde og sløjd). Det svarer til blot 0,6 årsværk. Konsekvensen er, at nyuddannede lærere er for dårligt rustede til at undervise i de kreative fag i folkeskolen.

Fra 2006 til 2007, med overgangen til den ny læreruddannelse, er der sket en tilbagegang i søgningen til de små linjefag, herunder de kreative fag. Eksempelvis er søgningen til musikfaget faldet med 49 pct. Det betyder, at elever i folkeskolen bliver undervist af ikke-faguddannede lærere i f.eks. musik og billedkunst. På pædagogseminarerne ser vi samme tendens. På et typisk pædagogseminarium er antallet af timer i faget teater/drama inden for de sidste 10 år gået fra 335 timer til 175 timer - en reduktion på 160 timer.

Vi tænker mere visuelt
Nedprioriteringen af de kreative fag på skoler og seminarer sker i en tid, hvor vores samfund netop efterlyser kreative og kulturelle kompetencer. Børn og unge skal i dag navigere i en strøm af billeder og tekster og ikke mindst være i stand til at skelne mellem forskellige visualiseringsudtryk. Det kræver solide analytiske og produktionsmæssige kompetencer at bevæge sig mellem de forskellige medier, som i dag spiller sammen i langt højere grad end tidligere.

"I dag bruger vi visualiseringer til at tænke med og finde nye løsningsmuligheder på et problem. Herigennem udvikler vi kreative og kulturelle kompetencer, som er helt essentielle i et samfund, hvor medie- og billedindtryk spiller en stadig større rolle", siger Mie Buhl.

Teater og drama udvikler sociale kompetencer
De nye udfordringer stiller samtidig krav til børn og unges sociale og kommunikative kompetencer. Disse kompetencer kan børn og unge opbygge gennem teater og drama, hvor de lærer metoder til at udvikle deres personlige udtryksmuligheder.

"Teater har aldrig har været et pensumfag. Eleverne skal ikke lære noget traditionelt, klassisk dannende pensum, men i det kreative og fiktive rum kan de øve sig i at forme personlighed og udvikle sociale, kommunikative og innovative kompetencer – netop de nøglekompetencer, som bl.a. OECD efterlyser i deres internationale undersøgelser", udtaler lektor Mads Haugsted, DPU, Aarhus Universitet.

Konference på DPU om de kreative fags fremtid
DPU sætter disse spørgsmål til debat, ved en konference om de kreative fags fremtid og udvikling. Det sker den 14. september 2009 på DPU. Temaet er fremtidens muligheder for de æstetiske og materielle fag - billedkunst, materiel kultur, teater og drama. Forskere og politikere fremlægger og debatterer fagenes fremtidige udfordringer.

 

Læs mere om konferencen Kulturelle og kreative kompetencer i fremtidens undervisning og uddannelse.

Spørgsmål rettes til lektor Mads Haugsted, Institut for Didaktik på DPU, Aarhus Universitet.

Tlf: 8888 9873

Email: mads@dpu.dk