Aarhus University Seal

Staten og den institutionelle pædagogik

De pædagogiske institutioner har til opgave at virkeliggøre målene i statens uddannelses- og opdragelsesbestræbelser. Men ny bog viser, at forestillingerne om, hvad samfund og uddannelse bør være, konstant forandrer sig.

I "Staten og det institutionelle samfund" tegner forfatterne et kort over den institutionelle pædagogiks sammenhæng med den statslige styring og samfundsmæssige udvikling. Bogen er netop udkommet på Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag

Forfatterne ser blandt andet nærmere på uddannelseseksplosionen i 1960, hvor ulige vilkår i uddannelse bliver oprindelsespunktet for pædagogisk sociologisk forskning. De ser også på folkeskolelovenes lovgivningshistorie, som tydeliggør de skiftende forventninger til samfundets kommende borgere og på overgangen mellem barn og myndig borger, som forlænges og selvstændiggøres i det klassedelte samfund.

Med udgangspunkt i sociologien tillægges aktørernes handling central betydning. Forfatterne sætter fokus på, hvad der gav anledning til ændringer i de pædagogiske institutioner, hvem der gennemførte dem, og hvordan ændringerne fandt sted. Artiklerne beskriver nogle "bære-bølger", eller fremherskende ideer, som typisk bærer forestillinger om løsninger på anerkendte problemer. Bogen er også en opdagelsesrejse i, hvordan pædagogiske sociologiske temaer har trængt sig på som udredningsopgaver og forskning i de pædagogiske uddannelser.

Bogen er den første i en serie med titlen Pædagogisk Sociologi. Forfatterne til serien er alle knyttet til Institut for Pædagogisk Sociologi ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Bogen er udkommet på Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.  Læs mere om forlagets udgivelser på: http://www.forlag.dpu.dk/

Kontakt til forlaget
E: forlag@dpu.dk
T: 8888 9455

 

Knud Jensen og Niels Rosendal Jensen (red.): Staten og den institutionelle pædagogik

Staten og den institutionelle pædagogik

Af Knud Jensen og Niels Rosendal Jensen (red)

176 sider, 195 kr.
ISBN
978-87-7684-165-2
Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag

Bestil bogen