Aarhus University Seal

Refleksion og intuitiv didaktik-i-handling - vejledningssamtaler i praksis

Ph.d.-forsvar af cand.pæd. Linda Schumann Scheel, d. 7. december, kl. 13.00 - 16.00

Cand.pæd. Linda Schumann Scheels forskningsprojekt er en kvalitativ undersøgelse af sygeplejerskers og studerendes samtaler efter en plejesituation, hvor der undersøges hvilke faktorer, der har betydning for verbaliseret refleksion med henblik på at kunne forbedre samtalen og dermed læring i praksis.

I forskningslitteratur er refleksion ikke beskrevet direkte i relation til samtalerne. Der er forskellige definitioner på refleksion og der er ikke en direkte forbindelse mellem refleksion og de faktorer, der har betydning for denne.

Vejledningssamtalerne inddeles i sekvenser i et såkaldt refleksionshjul. Der vises eksempler på refleksion, som beskrives via en refleksionscyklus, der består af fem faser.

I alt fire faktorer har betydning for refleksionen: Sagens og fagets krav samt etisk og asymmetrisk fordring. Disse faktorer er forenet i intuitiv didaktik-i-handling, som indikerer at de alle er til stede når refleksion finder sted. Faktorer er operationaliseret og kan identificeres ligesom refleksion.

Kombinationen af faktorerne i samtalerne beskrives i tre temaer.

Tid:   D. 7.12.2007 kl. 13-16
Sted: DPU, lokale D174

Bedømmelsesudvalg:
Professor Liv Duesund, Universitetet i Oslo
Professor Erik Laursen, Aalborg Universitet
Professor Per Fibæk Laursen, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (formand)

Vejledere:
Prodekan Bjarne Wahlgren
Lektor Kirsten Reisby