Aarhus University Seal

Nyt ledelsesteam skal konsolidere Det Nye DPU

Med et nyt og stærkt ledelsesteam tager Danmarks Pædagogiske Universitetsskole den 1. august hul på Det Nye DPU. Det nye ledelsesteam skal sammen med medarbejderne konsolidere Det Nye DPUs placering som Danmarks førende pædagogiske forskningsinstitution, fortæller dekan Lars Qvortrup.

Ledelsen på DPU

Fra venstre: Martin Bayer, Per Lindblad Johansen, Bente Elkjær, Bjarne Wahlgreen, Lars Qvortrup, Steen Jessen (personalechef), Hans Siggaard Jensen, Jens Erik Kristensen, Niels Egelund og Claus Holm

Når Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet slår dørene op efter sommerferien, er det med tre institutter og et center for Grundskoleforskning i stedet for de nuværende seks institutter. De tre institutter er:

  • Institut for Læring
  • Institut for Didaktik
  • Institut for Pædagogik
  • Center for Grundskoleforskning

Samtidig præsenterer universitetsskolen den 1. august 2008 et nyt ledelsesteam:

Dekanatet 

Institutterne 

"Jeg synes, vi har et nyt og lovende DPU med et nyt og stærkt ledelsesteam, der sammen med medarbejderne kan konsolidere Det Nye DPUs placering som Danmarks førende pædagogiske forskningsinstitution. Vi gør det godt, men vi kan gøre det endnu bedre - både nationalt og internationalt.

Nationalt skal vi blandt andet styrke forskningen på grundskoleområdet. Og internationalt skal vi gøre os gældende som et af verden stærkeste forskningsmiljøer inden for læring, didaktik og pædagogik", siger dekan Lars Qvortrup.

DPUs nye institutter og center vil i den kommende periode tackle en række store opgaver: 

Det nye center for grundskoleforskning skal beskæftige sig med forskningspolitiske centrale emner som undervisningsformer, læreruddannelse, skoleledelse, inklusion, klasserumsledelse, evalueringsformer, nationalt og international komparative undersøgelser og skolepolitik.

Institut for læring skal levere stærke resultater om alt fra neuropædagogik over mobning til pædagogisk ledelse. Hovedopgaven for Institut for didaktik er igen at sætte fagdidaktikken på landkortet. Desuden vil instituttet levere resultater om handlekompetencer i forhold til bæredygtig udvikling og om universitetspædagogik. Og på institut for pædagogik vil en af de nye satsninger blive et historisk perspektiv på pædagogikken.

"Det danske vidensamfund har brug for evidensbaseret forskningsresultater på en lang række områder. Det er vigtigt for demokratiet, konkurrenceevnen og Danmark som kulturnation. Blandt andet synes jeg, at det er en national skandale for Danmark som kulturnation, at vi ikke har et folkeligt, forskningsbaseret værk om skolens historie i Danmark. Det vil DPU nu rette op på. Vi er i gang med at søge penge til arbejdet, og håber at sætte det i gang snart", siger Lars Qvortrup.

Yderlige oplysninger fås ved henvendelse til Lars Qvortrup på mobil 2784 4005.