Aarhus University Seal

Ny rapport beskriver elevers læsekompetencer

Danske 4. klasseelevers læsekompetencer ligger pænt over det internationale gennemsnit. Det slog undersøgelsen PIRLS 2006 fast sidste år. Nu udkommer den samlede rapport fra PIRLS 2006, der giver en fyldig beskrivelse af elevernes læsekompetencer og præsenterer baggrundsoplysninger fra elever, forældre, dansklærere og skoleledere - herunder elevernes læselyst og lærernes jobtilfredshed.

Nu er den samlede danske rapport fra PIRLS 2006 (Progress in International Reading Literacy Study) udkommet på Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag. PIRLS 2006 blev offentliggjort ved et pressemøde på DPU i efteråret 2007.

PIRLS 2006 involverede 4.000 danske 4.klasseelever, der ligesom elever i 39 lande og fem provinser verden over læste og besvarede spørgsmål til skønlitterære og informerende tekster. Resultaterne viste, at danske 4. klasseelevers læsekompetence ligger pænt over det internationale gennemsnit og på niveau med Sverige og med 5. klasserne i Norge og Island.

Markant fremgang

Gennem en supplerende dansk undersøgelse på 3. og 4. klassetrin kunne det endvidere konstateres, at fremgangen for 3. klassernes læsekompetence fra 1991 til 2006 er markant, både hvad angår læsehastighed og forståelse af det læste. Overordnet viser det sig, at danske 3. klasseelevers samlede læseresultat i 2006 nu er på det niveau, som de svenske elever opnåede i 1991 - en forbedring, som kan anses for at svare til cirka et klassetrin. Der er dog stadig udfordringer, da spredningen i de danske elevers læsekompetence er stor.

Læselyst og skolemiljø

Rapporten giver en fyldig beskrivelse af læsekompetence, som den vurderes i PIRLS gennem tekster, eksempler og tabeller. Dertil beskæftiger rapporten sig med baggrundsoplysninger fra elever, forældre, dansklærere og skoleledere - herunder skriftsproglige forudsætninger, læselyst, faktorer i elevernes hjemmemiljø, undervisningen i dansk og læsning, lærernes arbejdssituation, uddannelse og jobtilfredshed samt skolemiljø.

Bestil rapporten

Læs mere på www.dpu.dk/pirls

Kontakt

Jan Mejding
T: 8888 9537 E: jm@dpu.dk

Louise Rønberg
T: 8888 9889 E: roenberg@dpu.dk