Aarhus University Seal

Ny kandidatuddannelse om brug af it i uddannelser og arbejdsliv

Ny kandidatuddannelse på DPU henvender sig til personer, der ønsker at højne læringsudbyttet af brugen af it i uddannelsessystemet og i arbejdslivet.

Dagligdagen er digitaliseret, og de fleste mennesker bruger it-redskaber som et helt almindeligt kommunikationsredskab i deres hverdag. It bruges i skolen, i gymnasiet, ja i hele uddannelsessystemet, hvor for eksempel idéen om læringsspil vinder stadigt større indpas. De voksne er også med på den digitale læringsbølge: Arbejdslivet er blevet et læringsliv, hvor det bliver mere og mere naturligt, at arbejdskraften skal udvikle sig ved kvalificeret brug af it-teknologier.

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har derfor udviklet en ny kandidatuddannelse i it-didaktisk design, der styrker læringsudbyttet af brugen af it i uddannelsessystemet og i arbejdslivet.

Uddannelsen giver svar på en række presserende spørgsmål som for eksempel

  • Hvilken betydning har it for didaktik, læring og dannelse?
  • Hvordan udnytter man det pædagogiske potentiale i det forventede stigende udbud af e-learning i de kommende år?
  • Hvordan kan it understøtte livslang læring?

Den nye uddannelse har allerede studiestart i september 2008. Den foregår i København, og ansøgningsfristen er 1. juli 2008.

Det vil sige, at du fra september i år som studerende på kandidatuddannelsen i it-didaktisk design vil blive udfordret til at tænke, designe, udvikle og anvende it i didaktiske processer.

Målet med uddannelsen er at skabe højt kvalificerede kandidater, der kan skabe komplekse og effektive lærings- og udviklingsprocesser for børn, unge og voksne. Kandidatuddannelsen inddrager en bred vifte af IT-teknologier, som kan bruges i læringssammenhænge. Det drejer sig blandt andet om læringsspil, programmer til brug af billede og lyd og forskellige typer af læringsplatforme.

Eneste af sin art

Kandidatuddannelsen vil med sin vægt på it-didaktisk design være den eneste af sin art i Danmark. Det betyder, at kandidaterne vil udmærke sig ved blandt andet at opnå spidskompetencer i forhold til i praksis at kunne identificere problemer, udarbejde løsninger og træffe beslutninger indenfor it-didaktisk design.

Uddannelsen er forskningsbaseret. Den er knyttet til et aktivt og omfattende forskningsmiljø ved DPU, nemlig forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv.

Arbejdsmarkedet har brug for kandidaterne

Kandidaterne forventes at komme til at arbejde som:

  • Undervisere, undervisningplanlæggere eller ressourcepersoner i uddannelsessystemet
  • Konsulenter i uddannelses- og HR-afdelinger
  • Udviklere indenfor uddannelses- og vidensbrancher som for eksempel forlagsbranchen
  • Specialister i styrkelse af digital kommunikation, videndeling og samarbejde i moderne vidensvirksomheder

Hvor lang er uddannelsen?

Kandidatuddannelsen er en fuldtidsuddannelse, som er normeret til 2 år (120 ECTS-point). De første tre semestre er opdelt i moduler. Nogle af dem er obligatoriske, og andre er valgfri. I det fjerde og sidste semester skriver de studerende deres speciale. Læs mere om de enkelte moduler.

Hvem kan optages?

Kandidatuddannelsen er en såkaldt overbygningsuddannelse. Det betyder, at man skal have en relevant bacheloruddannelse – en relevant universitetsbachelor, professionsbachelor eller mellemlang videregående uddannelse – som baggrund for at kunne påbegynde uddannelsen. En række andre uddannelser giver mulighed for optagelse via et suppleringsforløb, som også udbydes af DPU - læs mere om adgangskrav.

Yderligere information

Karin Levinsen
E: kale@dpu.dk   

Lars Birch Andreasen
E: lba@dpu.dk 

W: www.dpu.dk/it-didaktiskdesign

En oversigt over hvornår der udbydes undervisning på modulerne er under udarbejdelse. 

Studieordningerne - Beskrivelse af kandidatuddannelsen og suppleringsuddannelsen

Praktiske informationer - Om uddannelse og optagelse

Ansøgning - Information om hvordan man søger optagelse og mulighed for at udskrive ansøgningsskema

Studie*Service - Praktiske informationer i forbindelse med ansøgning, optagelse, uddannelsesforløb, SU/SVU mv.

Studievejledningen - Vejledning i forbindelse med valg af uddannelse, optagelseskriterier, muligheder for kvalificering mv.: