Aarhus University Seal

Mere snak, tak - læringsspil til diskussion

"A little less conversation, a little more action, please." Den kendte Elvis melodi synger måske på sidste vers. I hvert fald hvis det står til den nyeste forskning indenfor læringsspil for voksne. Spillene skal skabe mere refleksion og diskussion og sætte læreprocesser højere end spillet. Og så skal det ikke nødvendigvis være sjovt, lyder budskabet i et nyt ph.d. projekt fra DPU, Aarhus Universitet.

Læringsspil vinder i disse år stort indpas i offentlige såvel som private organisationer. Men spillenes popularitet kalder samtidig på et kritisk forskningsmæssigt eftersyn, mener Thomas Duus Henriksen, cand. psyk og adjunkt i voksenlæringsspil på DPU, Aarhus Universitet. I sin ph.d. afhandling har undersøgt potentialer såvel som begrænsninger i det fransk udviklede computerbaserede læringsspil EIS Simulation. Læringsspillet spilles tre gange dagligt af ledere og mellemledere i større virksomheder og organisationer over hele kloden - heriblandt en række danske virksomheder såvel som den amerikanske hær.

I sin ph.d. afhandling gentænker Thomas Duus Henriksen, forestillingen om, hvad organisatoriske læringsspil kan og skal. Afhandlingens titel henter inspiration i den gamle Elvis sang, men budskabet er præcis det modsatte: A little more conversation, a little less action, please - Rethinking learning games for the organisation.

Fremtidens læringsspil: mindre spil, mere læring
Thomas Duus Henriksen er kritisk over for  læringsspil i deres nuværende form; de har for meget vægt på spildelen og for lidt vægt på læringsdelen. Han mener, at fremtidens læringsspil i højere grad skal motivere deltagerne til at reflektere og diskutere.

"Det er vigtigt at skelne mellem hvad, der er et godt spil og hvad, der er et godt læringsspil. Spil - i særdeleshed computerspil - lægger op til, at deltagerne konkurrerer og derfor skyder genveje. Men hermed skyder de samtidig genveje i deres egne læreprocesser, og det er ikke hensigtsmæssigt set fra et læringsperspektiv," siger Thomas Duus Henriksen og forklarer nærmere:"Hvis selve spildelen fylder for meget i læringsspillet, er der ikke plads til, at deltagerne kan reflektere og stille spørgsmål."

Innovationspotentiale
I sin afhandling opponerer Thomas Duus Henriksen mod spiludviklernes fastlåste forestilling om, at læringsspil skal være sjove, indholdsrige og realistiske. Denne insisteren begrænser deltagernes refleksion, idet selve spillet og konkurrenceelementet bliver vigtigere end de pædagogiske mål om at skabe en optimal deltagelse og læreproces.

"Det interessante består i virkeligheden i at tænke ud over de tre begreber. Hvad sker der, når læringsspil ikke er sjove, indholdsrige og realistiske? Her ligger et spændende innovationspotentiale," siger Thomas Duus Henriksen.

 



 

A little more conversation. A little less action, please - Rethinking learning games in the organisation. v/ Thomas Duus Henriksen, Danmarks Pædagogiske Universitet, Aarhus Universitet. Læs resumé af afhandlingen

For mere information kontakt: Thomas Duus Henriksen e-mail: tdh@dpu.dk tlf: 31215154

Ph.d. forsvaret finder sted mandag den 26. oktober kl. 14-17
DPU, Tuborgvej 164, 2400 København NV, lokale D169
Der er åbent for alle. 

Læs mere om læringsspillet EIS Simulation